Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2008. 12. 07.

VKF! XXI. - Főzzünk könyvből: A jó palócok és a palócleves

Piszke által kiírt VKF! XXI. témája főzzünk könyvből. Mi másról is írhatnék mint Mikszáth Kálmán A jó palócok című kötetéről és a palóclevesről?! Nem tudtam ellenállni a kísértésnek, annyira adta magát. Talán túlságosan is...

Mikszáth irodalmi alkotásaiban számtalan étel szerepel - olykor konkrét recept formájában - de a palóclevesről egyszer sem tesz említést. Miért? Erről egy kicsit később, most néhány szót A jó palócokról, amely végérvényesen meghozta a sikert az írónak 1882-ben, A tót atyafiak megjelenését követően. Mikszáth ma nem trendi író. Egyáltalán nem. Ennek ellenére kedvelem írásait, különösen a novelláit. A novella sokak szerint a legnehezebb műfaj. Mikszáth is ebben a novellaciklusban tanulta meg a sűrítés művészetét. Itt szólal meg először a tiszta "mikszáthi hang". Elbeszélésmódja az élőbeszédhez közelít, sokat merítve a balladákból. Jókai romantikáját folytatva egy teljesen új világot mutat be, a parasztok világát, mely Mikszáth előtt csak epizódként szerepelt egy-egy irodalmi alkotásban. Szülőföldjéről, a Palócföldről -"Palócország ... a görbe tartomány, melyet Isten elfelejtett végiggyalulni "- ír. Bepillanthatunk a palócok babonás világába, megismerhetjük szoros együttélésüket a természettel.

Mi a kapcsolat Mikszáth és a palócleves között? Ezt az ételt Gundel János kreálta a "nagy palóc" tiszteletére - ezért hívják Mikszáth levesnek is. Korábban ez a leves nem létezett, hiszen a palócok soha nem ettek ilyet, bár sokféle levest fogyasztottak és gyakran került asztalukra a zöldbab is.

Következzen a recept, ahogy én készítem - némi módosítással. Az eredeti verzió ürühúsból készül, de még soha nem jutottam ürühöz (férfiatlanított birkafiú), ezért disznóhúsból szoktam főzni. Bár csináltam már pulykából, sőt szarvashúsból is, egyformán finom. A kaprot rajtam kívül senki sem szereti, tehát ezt elhagyom, ahogy a krumplit is, szerintem e nélkül is elég laktató. A tejfölös habarás is kimarad, a sűrítést a rengeteg hagyma adja. A végeredmény egy nagyon sűrű leves.

Tehát a hozzávalók:
  • 3 evőkanál zsír - esetleg olaj
  • 3 fej felaprított vöröshagyma
  • 60 dkg sertéshús (comb vagy lapocka) kisebb kockákra vágva
  • 1 evőkanál pirospaprika
  • 1,2 l víz
  • só vagy  házi ételízesítő 
  • 1-2 gerezd reszelt fokhagyma
  • 2 db karikára vágott sárgarépa
  • 30 dkg friss zöldbab (esetleg fagyasztott vagy konzerv)
  • friss kapor - elhagyható
  • néhány szem krumpli - elhagyható
  • tálaláshoz tejföl, friss kenyér, bátrabbaknak sok erőspaprika
Hagyományos pörköltalappal indul, csak több hagymával készül (nem lesz hagymaíze tőle). Tehát a zsiradékon megpárolom a hagymát, beleteszem a pirospaprikát és rögtön felöntöm a víz felével. Jöhet bele a hús, a fűszerkeverék és a fokhagyma. Fedő alatt kb. egy órát főzöm. Ez után teszem bele a sárgarépát és a zöldbabot (ha konzervet használok, akkor azt később), majd felöntöm a maradék vízzel. A zöldségek puhulásáig főzöm és ehetjük is.


Jó étvágyat és jó olvasgatást!

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nna, ma megcsinaltam. 2x annyi sertessel persze, a masik felet porkoltbe menekitettem at.
Ne haragudj de a vegen nem birtam ki, hogy ne habarjam be...
Fonnyadt hagymara csipos-csemege paprika + minimalis Eros Pista... nagyon jo lett.
Vajon mennyiben szamit, hogy sarga vagy zold a zoldbab? (sargaval csinaltam, 3 liter tomeny elvezet lett a vegeredmeny)

Palócprovence írta...

Örülök, ha ízlett! Nem baj, hogy behabartad, eredetileg így kell, csak én nem szoktam.
Sárga zöldbabot szoktam hozzá használni, elsősorban azért, mert nálunk nem lehet kapni francia zöldbabot (a zöldet).

sesame írta...

Én nem vagyok leveses, kevés fajta levest eszem, és azt is ritkán.. még nem nőttem ki teljesen a gyerekkorból,amikor ugye senki nem szereti a levest, főzeléket :)
Mikszáthot viszont különösen kedvelem, és a novellát mint műfajt is :)Meglepő, hogy a palócleves nem is palóc.. :)

Eszter/SubRosa írta...

Az év végi tantestületi kirándulásunkon egyik kolléganőm bográcsban főzött belőle hatalmas adagot. Isteni volt, nem bírtam ki, hogy két nagy tányérral ne egyek belőle.Most, hogy újra látom a recepttel együtt, biztosan elkészítem én is!

Palócprovence írta...

Örülök, hogy ízlett! :) Azért Gundel tudott valamit...