Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2012. 01. 06.

Vízszentelés

Január 6. vízkereszt napja az egyház egyik legrégibb ünnepe és a palócoknál is a vízszentelési szertartáshoz és a napkeleti bölcsek (Gáspár, Menyhért, Boldizsár) ünnepléséhez kötődik, a karácsonyi ünnepkör zárónapja.

 kép

Az Ipoly mentén a vízszentelésre általában a reggeli misén került sor: Az oltár elé helyezett dézsa vízbe a pap sót kevert, majd megszentelte azt. A mise után a hívők egy-egy üveggel hazavittek belőle. A szenteltvizet elsősorban a rossz szellemek elleni védekezéshez használták: a ház földjére locsoltak belőle kereszt alakban, hogy a gonosz szellem ott senkinek se árthasson, de az istálló sarkait is megszentelték vele.

Mágikus erejében  a betegségek elhárítása kapcsán is hittek. A gyerekekkel is itattak egy kortyot belőle, hogy jók és egészségesek legyenek, de torokfájás elleni szernek is tartották. Az állatok ivóvizébe is öntöttek belőle, sőt, a halottak ravatalát is ezzel szentelték meg. Villámláskor pedig ez védte meg hitük szerint a házat.

Forrás:
Csáky Károly: Katalin-naptól Gergely-napig


További vízkeresztről szóló bejegyzések: 

2 megjegyzés:

Nyuszi írta...

Köszönöm hogy Palócföldnek a neten egy emlékmüvet állítot - és mégpedig miet! Nagyon szép az oldal, véletlenül akadtam rá. Rimaszombati születésü vagyok, nem titok - de lehet, hogy csak nagyzási mánia - de Rimaszombatot Palócföld fövásosának szokták emlegetni. Ugyan világra szakadt vagyok, de ez még mindig az én hazám és marad is! Bizony a palóc táj fölér egy francia Provence-al, csak gondozni kell. Ebben a szellemben remélem sokan lesznek akik szorgoskodnak és a táj jellegét megpróbálják megtartani. Rozoga kis házakat felújítanak pl. vályogból hisz a legjobb építöanyag, mert helyben van, kiváló höszigetelö tulajdonságokkal rendelkezik és egészséges mint készítésekor mint bennelakásakor. Népszokásokat istápolnak, gyönyörü tájunkat gyöngyszemmé varázsolják. Én is ott leszek, ugyan beletellik még egy pár év, de oda húz vissza a szivem, mert érték, csak fel kell fedezni. G. Éva, Németország

Palócprovence írta...

Köszönöm szépen! :)
Bizony, meg kell becsülnünk amink van...