Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2010. 01. 03.

A magyar gnocchi avagy a krumplinudli

Vannak olyan ételek, amelyek elkészítése azonosan alakult egymástól messzi tájakon. Ilyen gyerekkorom nagy kedvence, a krumplinudli is. A palócok nudlija teljesen azonosan készül az olasz krumplis gnocchival, csak a formázásuk eltérő. A gnocchi tipikus mintáját egy villa vagy egy mintázófa adja,

kép: innen

a magyar nudli kialakítása egyszerűbb.


Hozzávalók
  • 1 kg héjában főtt krumpli
  • finomliszt, amennyit felvesz - kb 20-30 dkg
  • 2 tojássárgája (elmaradhat)
  • 2 evőkanál zsír
A héjában főtt krumplit áttöröm, megsózom, kicsit hűlni hagyom. Annyi liszttel gyúrom össze, amennyit felvesz - a krumplitól és a liszttől függően 20, de akár 30 dkg is lehet. Gyúrható, de kellően lágy tésztát kell kapjunk. Hagyományosan nem kerül bele tojás, de én néha teszek bele 2 tojássárgáját is (sőt, néha héjában főtt krumpli helyett maradék krumplipürét használok fel). Készíthetjük vajjal is, de az igazi ízét a zsírtól (házi sertészsír) kapja meg, ebből 1 evőkanálnyi kerül a tésztába.

Az összegyúrt tésztát tojásnyi darabokra osztom és lisztezett deszkán ujjnyi vastag rudakká sodrom, amiket késsel darabolok fel 2 cm hosszúakra. (Lehet ujjnyi vastagra nyújtani a tésztát, késsel ujjnyi csíkokra vágni, majd így kialakítani a rudakat). Kevés liszttel megszórom őket, nehogy összetapadjanak, majd forrásban lévő, bő sós vízben megfőzöm a nudlikat. Amint feljönnek a víz felszínére, elkészültek. A maradék 1 evőkanál olvasztott zsírral összeforgatom.

A tálalása többféle módon történhet. Lehet édesen, pirított zsemlemorzsával vagy darált mákkal és cukorral vagy lekvárral. Én abszolút sós párti vagyok, így vagy egyszerűen megsózom még egy kicsit, vagy tejföllel és/vagy túróval fogyasztom. Nagyon finom, ha kicsit lepirítjuk a nudlikat. Ha zsír helyett vajat használunk és parmezánnal szórjuk meg a nudlikat, akkor Palócföld helyett máris Taljánföldön járunk. Némi zsálya hozzáadásával a francia Lu gnoc nissart-ot kapjuk, azaz a nizzai gnocchit.


Kép: Provence gasztronómiai kalauz

8 megjegyzés:

Thrini írta...

Én minden egyes nudlit kisodrok. Pirított zsemlemorzsával,zsírral, sósan fogyasztjuk. Gyerekkoromban anyukám pici gombócokat is készített hozzá, szintén sósra. Imádtam.

Piszke írta...

Nálunk csak kizárólag sajt megy rá reszelve; kevés zsírral vagy vajra szedik egyébként a főzővízből. Nem is tudtam sokáig, hogy létezik mákos, meg darás verzió...

Rossamela írta...

Az én anyukám minden egyes darabot kisodor, így csúcsos a vége. Otthon (Vas megye) csakis pirított hagymával ettem, semmilyen édes változata nem volt, legföljebb a menzán (morzsás, mákos).
Nudli akkor készült, amikor a barátfüle (szigorúan szilvalekváros derelye) vagy a szilvásgombóc.

Susula írta...

Bizony, én is kisodrom, hiszen a krumplinudli másik neve angyalbögyörő ... ezt az alakot pedig csak kisodorva lehet elérni!

Palócprovence írta...

A helyzet az, hogy nekem nincs türelmem a böngyörgetéséhez...

libelle írta...

O ja a finom nudli. Mindig visszaemlékszem a gyermekkorra ilyenkor.
Ez a finomság a Magyar konyhából ered, csupán az Olaszok vitték világhirre. Talán mert a magyarok a töltöttkáposztáról voltak meggyözödve??? Na ja ki tudja.
Szivélyesen Libelle

Névtelen írta...

Köszönöm, szuper recept, életemben először csináltam, mert nagyon megkívántam és tökéletes lett.

-22 éves-

Palócprovence írta...

Örülök! :))