Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 01. 30.

Gyerekkori ízek 4. - Vasutas szelet

Mamu (nagyanyám) receptfüzetéből való ez a sütemény is. Nevének eredetét homály fedi, nem tudom, mitől vasutas. Gyakran habsipka nélkül készült, porcukorral megszórva.


Hozzávalók
  • 4 tojássárgája
  • 25 dkg porcukor
  • 10 dkg zsír vagy vaj, esetleg margarin
  • 30 dkg liszt
  • 1 csomag sütőpor
  • 2 dl tej
  • 1 púpozott evőkanál kakaópor
a habhoz:
  • 4 tojásfehérje
  • 25 dkg porcukor
  • pár csepp citromlé
a tészta tetejére:
  • néhány kanál savanykás lekvár
Eredetileg zsírral készült, én már vajjal sütöm, de használhatunk margarint is.
A tojássárgákat fehéredésig keverem a cukorral, majd váltakozva hozzáadom a sütőporral kevert lisztet és a tejet. Jól kikeverem és kétfelé osztom a masszát. Az egyik feléhez adom az átszitált kakaót és még 1-2 kanálnyi tejet, ha szükséges. Kanállal tepsibe adagolom váltakozva a tésztákat.



Nem kell túl szorosan tenni, sütés közben összenőnek. Sakktáblaszerűen szoktam hagyni, de villával össze is lehet gabalyítani a színeket, akkor márványmintás lesz.
Előmelegített sütőben, 200 fokon sütöm 25 percig.



Amíg sül a tészta, elkészítem a habot. A tojásfehérjéket némi citromlével kemény habbá verem, hozzáadom a porcukrot és azzal is tovább verem a habot. Vízgőz felett még addig verem, amíg vágható habot kapok.
A megsült tésztát először megkenem lekvárral (savanykás legyen!), majd elegyengetem rajta a tojáshabot. Teljes kihűlése után szeletelhető.
Ha vastagabb habot szeretnénk, készíthetjük több tojásfehérjéből is, de akkor értelemszerűen a cukor mennyiségét is meg kell emelni.

5 megjegyzés:

Katuska írta...

Óh anyám!

erős ildikó írta...

Nagyon látványos!

duende írta...

Egyszerű, nekem való!

Palócprovence írta...

:)))

Judit írta...

Attól vasutas, hogy ahogyan el van vágva, úgy néz ki, minta vasúti műtárgyak. Pl. a sorompó: sávozott. Van sok helyen ilyen sávozás a vasút környékén.