Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 09. 16.

Lebbencsleves

A lebbencs neve utal készítésére. Régen, amikor jól tojtak a tyúkok, az asszonyok nekifogtak tésztát gyúrni. Vékonyra kinyújtották és a nagy leveleket rudakra felakasztották a szellős kamrában, mint egy lepedőt. A huzat lebegtette a száradó tésztát és közben szabálytalan alakú darabok törtek le belőle az alája terített abroszra. Ez a száraztészta sokáig eltartható, könnyen szállítható és alkalmas laktató ételek készítésére, így nem csoda, hogy nagyon népszerű volt a pásztorok körében. A lebbencs-, slambuc- és csuszatészta ugyanazt a tésztát jelöli.


Hozzávalók
  • 5 dkg füstölt szalonna
  • 1 szál füstölt kolbász
  • 1 nagy fej hagyma
  • 15 dkg lebbencs
  • 1 csapott evőkanál pirospaprika
  • 1,5 l víz
  • 2-3 krumpli
  • 1 paradicsom
  • 1 zöldpaprika
  • 1-2 gerezd fokhagyma
  • bors
  • petrezselyemzöld
  • csípős paprika
A szalonnát kis kockákra vágom és kiolvasztom a zsírját, megpirítom benne a karikára vágott kolbászt, majd kiszedem a szalonnapörcökkel együtt és félreteszem. A visszamaradt zsíron megfuttatom a finomra vágott hagymát, beleteszem a lebbencstésztát és kicsit megpirítom. Rászórom a pirospaprikát, felöntöm a vízzel. Beleteszem a meghámozott, kockára vágott krumplit, a feldarabolt paradicsomot és paprikát (télen 2-3 evőkanál lecsókonzervet), a reszelt fokhagymát. Sózom, borsozom és puhára főzöm. Visszateszem bele a félretett szalonnapörcöt és kolbászkarikát, megszórom a felaprított petrezselyemzölddel és csípős paprikával.


Gyorsan elkészül, finom és laktató.

16 megjegyzés:

duende írta...

Az egyik legnagyobb kedvencem! A világ egyik legjobb és legegyszerűbb levese. Imádom. :)
Nálam is van itthon lebbencstészta, saját gyúrású. Ezt nem lehet boltiból csinálni...
Dettó igy készitem, csak kicsit levesesebbre, higabbra. Mert életem párja úgy szeretni jobban.
Nálam is fönn van a blon. :)

Melinda írta...

Imádom én is!:))) És valamiért olyan ritkán készítem... De most majd megfőzöm, jó, hogy eszembe juttattad!:x Jó étvágyat kívánok!;))

Messzenéző Minyon írta...

Én pedig sosem szerettem a lebbencsleves, de lehet, hogy azért, mert csak menzán ettem eddig. Ez a Tied nagyon gusztán néz ki, lehet, hogy meg kéne próbálni? Na de hogy én lássak neki tésztát gyúrni?? Na ne...

szepyke írta...

Hát igen. Látszik a képen, hogy ez aztán az emberes leves!:D

Nadine írta...

Én is úgy vagyok vele, mint M. Minyon: csak menzán ettem, üres levesnek tűnt, tésztával, nem volt finom. De ez most pont úgy néz ki a képen, mint azok a levesek, amiket szeretek:) Ki fogom próbálni.
És annak is örülök, hogy elmondtad, miért hívják így ezt a tésztát. Ma okosabb lettem.

Palócprovence írta...

Duende, már pedig én bolti tésztából csináltam. :)) Igaz, Juhász-féle 8 tojásosból és így is tökéletes volt.
Egyébként ez is levesesebb volt, bár a képen inkább főzeléknek tűnik...

Palócprovence írta...

Melinda, akkor ötletet kaptál! :))

Palócprovence írta...

Minyon, nyugodtan próbáld ki JÓ MINŐSÉGŰ bolti tésztából!

Palócprovence írta...

Szepyke, az volt! :))

Palócprovence írta...

Nadine, egy próbát megér! :)

duende írta...

Köszi! Majd keresem ezt a tésztát!
Eddig nem találtam igazán jót hozzá, de neked hiszek! :)

Névtelen írta...

De aztán ne szidjál érte, ha mégse ízlik! :)

gabo53 írta...

Szia!
Most találta rá a bloggra a lebbencslevest keresve.Nagyon tetszik .kb. én is így készítem, csak kolbászt eddig nem tettem bele.Holnap megcsinálom tuti,hogy nagyon finom lesz.

Palócprovence írta...

Tuti, bizony! :)

PO írta...

Itt, a Hajdúságban, Hortobágyon, az étel hazájában a 30-as években még nem hívták lebbencsnek, hanem pirított tíszta levesnek.

Máshogyan készítem, kerül még bele fél marék köles (pásztorok ízesítették így) és a végén belebuggyantunk vagy 4 tojást, így tartalmasabb lesz. A rövid levű változatát öreg lebbencsnek hívják.

Palócprovence írta...

Köszönöm a kiegészítést!