Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 10. 16.

Keserűgomba fokhagymásan

A keserűgombát nem mindenki kedveli és talán sokan nem is ismerik. Nagy előnye, hogy nem esik össze főzés során. Szerencsére, felénk bőven terem és a fiatal példányok nevükkel ellentétben csak enyhén keserűek.


Fotó: innen

Persze, a hóban nálunk sem terem már, ez a fokhagymás változat még a tavaly eltett utolsó üvegből készült. Leggyakrabban juhtúróval, szalonnával szokták egészben sütni a kalapját, de én szeretem így fokhagymásan, petrezselymesen is. Amennyiben friss gombából készül, akkor felhasználás előtt érdemes megabárolni forrásban lévő vízben, ezzel tovább lehet csökkenteni a csípős keserűségét. A tönkjét levágom, ezt nem használom fel. Ilyenkor már nem baj, hogy a tejnedve kifolyik. Némi olajon megfuttatom a felaprított petrezselymet, rádobom a felcsíkozott gombát, a reszelt fokhagymát és megpirítom. Közben sózom, borsozom.

9 megjegyzés:

Messzenéző Minyon írta...

Erdélyben, a Hargitán ettem utoljára keserűgombát. Ott a kalapját egészben főzték meg, utána egy kis olajban párolták, majd szeletekre vágott puliszka közé rétegezték. Nem is volt keserű, legalábbis nem zavaró módon.

Renata Kalman írta...

Még sosem ettem. Igazi erdei gombához is ritkán jutok már.

duende írta...

Nagyon szeretem! Tavaly sikerült olyat vennem a piacon, hogy abálás után egyáltalán nem maradt keserű. Nagyon jó ize volt, és nagyon jó az állaga is.
A keserűanyag tartalma gondolom függhet a lelőhelytől is, a gomba fiatalságától is - bár nem vagyok egy nagy szakértő. :)

mandy tarragon írta...

van egy kérdésem, nézz be hozzám, ha időd engedi :)

Palócprovence írta...

Minyon, igen, ott is bőven terem. Nem is lehet rossz puliszkával...

Palócprovence írta...

Renata, az Alföldön nem nagyon jellemző.

Palócprovence írta...

Duende, szerintem az időjárás is befolyásolja. Csapadékosabb időben kevésbé keserű.

Palócprovence írta...

Mandy Tarragon, igyekszem a válasszal!

Szabó-Lődri Anna írta...

Igazán jó recept.Elkészítettem-finom.