Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 01. 16.

Töltött káposzta

Előkerült a fagyasztóból a karácsonyi töltött káposzta maradéka. Erről eszembe jutott, hogy szokásos mostanában - de szerintem teljesen felesleges dolog - a töltött káposzta eredetéről vitatkozni. Örmény? Török? Tény, hogy a Balkánon az Oszmán Birodalom közvetítésével terjedtek el a szármák és a különféle töltikék, de más népek konyhájában is találkozhatunk különféle levelekbe csavart ezzel-azzal. Mégis, azt hiszem, hogy a savanyú káposzta felhasználása a töltött káposztánál igazi magyar sajátosság. Már az 1600-as évek elejéről találunk feljegyzéseket a káposztás húsról, a töltött káposzta receptjének első leírását pedig az 1695-ben megjelent Tótfalusi szakácskönyvben találjuk. Hogy ez csak 300-400 éve történt? Na és! A pirospaprika használata csak a 18. században vált általánosan elterjedtté az országban, mégis, a mai magyaros konyha elképzelhetetlen nélküle.



Szinte ahány ház, azaz család, annyi töltött káposzta készítési mód. Én így csinálom:

Hozzávalók
  • 1,5 kg szálas savanyú káposzta
  • 1 hasáb, azaz savanyított káposztafej
  • 0,5 kg darált, kicsit zsírosabb sertéshús
  • 2 sertésköröm
  • 1 bögre barna rizs
  • 1 tojás
  • 1 fej hagyma
  • 2 gerezd reszelt fokhagyma
  • frissen őrölt bors
  • 2-3 babérlevél
  • néhány szál apróra vágott kakukkfű
  • 1 kiskanálnyi pirospaprika
  • 2-3 kanál olaj
  • húsleves vagy csontlé
A finomra vágott hagymát megpárolom az olajban, kihűtöm. Beleteszem a rizst, fűszerezem (só,bors,fokhagyma,kakukkfű) hozzáadom a darált húst és a tojást. Összekeverem és betöltöm a káposztalevelekbe, amelyeknek az "ormóját", a vastag levélerét már levágtam. Nem túl szorosra töltöm, hogy legyen helye megdagadni a tölteléknek.

Egy nagyobb fazék aljára teszem a tökéletesen pedikűrözött körmöket, rá a szálaskáposzta felét. Erre ültetem a töltelékeket, közé a babérleveleket, majd a tetejére ismét szálaskáposzta kerül.


Felöntöm annyi hús- vagy csontlével, ami éppen ellepi, ebbe keverem bele a pirospaprikát is.
Fedő alatt, takaréklángon legalább 5-6 órán át főzöm. Nem kell aggódni, nem fől túl. Rántás nem kerül bele. Tejfölt csak tálalásnál adok hozzá.

6 megjegyzés:

duende írta...

Tényleg mindenki másképp csinálja, az LGT is megmondta... :-)
Istenien néz ki a tiéd is. A kakukkfű jó tipp, illik a káposzta ízéhez. Én csombort szoktam beletenni. Nézd meg az enyémet is, ha gondolod, az egytálételeknél van.
Nagyon szeretem egyébként, az egyik kedvenc ételem. A töltött szőlőlevél (dolmades)mellett, mert azt mégjobban szeretem. Az is van nálam, a sima rizses, görögös változat. Isteni nyáron, jó citromosan! (Ez meg az előételeknél, azt hiszem, ha érdekel.)

Szép napunk van, csak azt nem tudom, mit főzzek?! :-)))

Palócprovence írta...

Megnézem őket! Még én sem tudom, mi lesz a vacsora, most értem haza Pestről. Valami gyors.:)

erős ildikó írta...

Sokszor írom: nem vagyok húsos. De azért egy jó töltött káposztára nemigen mondanék nemet. Én is úgy szeretem, ha minden van benne: töltelék, aprókáposzta, bőrös hús (csülök vagy köröm), s ha lehet, még egy kis(!) füstölt íz. S persze sok-sok jó kenyér, tejföl meg egy kis erőspaprika...
Az idei farsang igencsak hosszú, így egyelőre nem kell még a böjti ételeken gondolkodnunk. Jöhetnek a finom húsos káposzták, akár...

Palócprovence írta...

Hasonló az ízlésünk! :))

Névtelen írta...

Kedves Blogger!

Utólagos engedelmével felhasználtuk a töltött káposzta ételfotóját:
https://www.facebook.com/platebudaors/photos/pcb.1832864540334120/1832864280334146/?type=3&theater

Kérem jelezze,ha szeretne valamilyen kompenzációt,megoldjuk.
Köszönettel és üdvözlettel
Mosberger Csilla
tulajdonos
PLATE étterem Budaörs

Palócprovence írta...

Köszönöm, hogy értesített róla! Ritkán fordul elő :)
És örülök, hogy tetszik a fotó.