Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 01. 21.

Gyerekkori ízek 2. - A ganca

Nagyanyám nagy kedvence volt, gyakran készítette ezt az egész Palócföldön ismert, különböző elnevezésekkel bíró ételt. Csak "öregkrumpliból" lehet csinálni, az újkrumpli keményítőtartalma (pontosabban hiánya) nem alkalmas erre. Manapság már köretként is fogyasztják, de a régi, szegény időkben főétel gyanánt ették.


Hozzávalók
  • 1 kg krumpli
  • 1 bögre liszt vagy amennyit felvesz
  • 2 tojásnyi zsír
  • 2 fej hagyma
A megpucolt, felkockázott krumplit annyi sós vízben főzöm meg, amennyi éppen ellepi. Még forrón, levében krumplitörővel összetöröm, apránként megszórom liszttel és közben fakanállal keverem. A krumplipürénél sűrűbbnek kell lennie, ezért ha szükséges, adok még hozzá lisztet. Takaréklángon kevergetem, vigyázva, hogy le ne kapjon az alja. Néhány percig "pöfögtetem" majd zsíros kanállal beleszaggatom abba a hagymás zsírba, (apróra vágott hagyma zsírban megpirítva) amit a krumpli főzése alatt készítettem. Kicsit megpirítom a gancákat és forrón tálalom.

Fogyókúrázóknak és kényes gyomrúaknak nem ajánlom!

33 megjegyzés:

"saját levében" írta...

Ez az őrségieknél a dödölle!

duende írta...

Csatlakozom "saját levében"-hez, ez nálunk zalában a dödölle névre hallgat. Isteni! :-)

erős ildikó írta...

Mi is dödölle néven ismerjük (noha Palócföldhöz több közünk van), és nagyon szeretjük.

Éva írta...

A Balaton-felvidéken pedig gánica.

Bombadil Toma írta...

baranyában is gánica, és paprikásan készítik:))
én is pont ma tettem be a "kifőzdébe" a gánica receptet:))

Renata Kalman írta...

Szia!
Hoztam Neked valamit!

http://lettudatoskonyha.blogspot.com/2009/01/kapsz-egy-lelst.html

Palócprovence írta...

Ezek szerint ez az étel is pályázhatna, ha nem is a száznevű, de mindenképpen a többnevű kategóriába. Nem tudom, miért gondoltam, hogy palóc étel, talán azért, mert olyan gyakori volt Palócföldön.

Igen, kedves Toma, már én is észrevettem. Ezért is küldtem Neked megjegyzést.:) A paprikás változatot pedig feltétlenül kipróbálom!

Hiába, nincs új a Nap alatt!:)))

Limara írta...

Nagyon szeretem!:)) Én is az Őrségben ettem először ilyen dödöllét:))

Vesta írta...

Szlovák étel a ganca, a felvidéki konyha stabil alapja a krumli,lásd tócsni, sztrapacska, lepcsánka, gánica,krumplis derelye /pirog/. Anyukám szokott gyakran gancát csinálni, szerintem ő is felvidéki rokonktól tanulta!

Palócprovence írta...

Kedves Vesta! Távol áll tőlem a politizálás, de Palócföld nagy hányada mindig is a Felvidékre esett és ez nem volt mindig szlovák terület! :)))

Palócprovence írta...

Köszönöm Renáta, már láttam! :)))

Vesta írta...

Tudom :)Azért írtam, hogy megerősítselek, nem véletlenül gondolsz palóc ételre !

duende írta...

Szia napsütötte palócföld tünde lánya! :-9

Tőlem is kapsz egyet, nem dödöllét. Ölelést, de ez is forró és frisibensült! :-)))

http://szellemafazekban.blogspot.com/2009/01/virtulis-lels.html

Palócprovence írta...

:))) Köszönöm szépen! Gyorsabb voltál nálam, de én is ölellek! :)))

Age írta...

Ahol én laktam, ott is gancának hívták, tehát ebből kiderül hogy én is palóc kislány vagyok, csak a szél kb 180 km-re fújt az otthonomtól. Nehéz volt megszokni itt. Köszi hogy pont a névnapomon nosztalgiázhattam ezzel a gancával.

Palócprovence írta...

Én köszönöm és utólag is boldog névnapot kívánok!

Katuska írta...

Amikor kicsi voltam akkor sokat csinált az anyukám ilyet,most is nagyon szeretem.Ő sima zsírral szaggatta ki és túrót tett rá,a radiátorra tette a tálat,hogy meleg legyen.Azt hiszem buktának hívta....
Legalábbis Herencsényben így hívják...
Még Bartusné Szandai Terka néni is így mesélt a Palkó és a szerelem című mesében...
Most,hogy eszembe jutott-van mit olvasnom estére!!!!!!!

Palócprovence írta...

Túróval sem lehet rossz!
Az említett mesét nem ismerem, de majd utánanézek!

Névtelen írta...

A nyírségieknél ez a CINKE. És szerintünk is isteni :))

Palócprovence írta...

De jó, ezt nem tudtam. Így vagy úgy, tényleg isteni :))

Névtelen írta...

Kedves Palocprovence!

Koszonom a receptet, a ganca nagyon finom volt ma ebedre. Orulok, hogy nagymamaja kedvenc receptjet mi is kiprobalhatjuk. S egyetertek, Felvidek nagy resze bizony sosem volt szlovak (ami teny, az teny, meg ha nem is politizalunk). Tovabbi jo fozocskezest. Karib

Palócprovence írta...

Kedves Karib!
Örülök, hogy ízlett! És igen, ami tény, az tény. :))

Zsu írta...

Szia ! Nagyon tetszenek ezek a hagyományos receptek ! Nagymamám ezt az ételt krumplikásának nevezi (Veszprém megye) és ugyanígy készíti, csak nem szaggatja ki a végén. A sűrű kását a tányérra szedjük, és gazdagon teszünk rá a zsírban sült hagymából - imádom :)
Boldog blogszülinapot !

Palócprovence írta...

Köszönöm, hogy megosztottad velünk a krumplikása készítését, és köszönöm a jókívánságot is! :)

kezdőlap írta...

Valóban gyerekkorom íze. Sajnos a rokonságom már elment, így eleddig csak az emlékeimben élt ez a bányászoknál túróval+ tejföllel vagy pirított hagymával készített étel. Most már az elkészítését is tudom....KÖSZÖNET érte.

Ui. A haluskát is kergettem vagy tíz évig mire sztrapacska néven újra sikerült megtalálnom.

Palócprovence írta...

Igazán nincs mit! :)
A haluska mifelénk a nokedli fedőneve. Más palóc vidékeken pedig a forma elnevezése (a szaggatás módja). Így a sztrapacska = krumpli haluska, nokedli = haluska, stb.

Réti Margit írta...

Kedves "JÓ Palóc"!Gratulálok a
Blogodhoz,sok ismerettel rendelkezel.Szereted is a környezeted,ételeiket,mint én.Nagyid sütött Neked rég ostyát?Ilyen vasat tettünk fel a Honla
punkra.Nézd meg,ha lehet:ersekvad-
kert-multidezo.qwqw.hu Helyileg messze laksz tőlünk?Szeretnélek
megismerni! Üdvözlettel:Réti Margit

Palócprovence írta...

Kedves Margit, köszönöm szépen! :)
Igen, a Dédim sütött nekem mó'nárkalácsot.
Tetszik a honlapotok! :)
Annyira nem lakom messze, nyáron valamikor majd biztos tudunk találkozni.

Névtelen írta...

nálunk itt szabolcs megyében szintén cinkének hívják és mi olajon dísztolt savanyú káposztával készítjük.

Anna írta...

Nálunk szuszkónak hívják. Nagyon szeretem, de két napig rosszul vagyok tőle. Ma mégis megkockáztatom. :)))

egy palóc menyecske

Palócprovence írta...

Remélem, már jobban vagy! :))

Móni írta...

Nálunk is szuszkó! :) Apukám receptje, aki alsópetényi származású. A hagymás, túrós-pörcös, libazsíros-májas változatot is ismerem, de mi édesen, mákkal esszük! :)

Névtelen írta...

Udv. A kaposztas cinke receptjet leirna valaki nekem? Nagymamam keszitett meg ilyet, de O" elment mar sajnos, igy azota nem ettem olyan elkeszitesben ahogy keszitette. Koszonom!