Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 11. 20.

Levesbetét folpackban

Egyik vasárnap reggel még félálomban kortyolgattam a kávémat, mialatt a TV-ben éppen a Főtér Őrségről szóló műsora ment. Bár nagyon szeretem az Őrséget, nem igazán tudtam még rá odafigyelni, de egyszer csak valaki éppen folpackba csavarta a levesbetétnek valót. Rögtön felébredtem. Azt a módszert, hogy hőálló zacskóban teszik a levesbetétet főni a levesbe -ismertem, de az annyira nem fogott meg, hiszen kicsit amorf lesz úgy a végeredmény. De ez a folpackos módszer felkeltette az érdeklődésemet. A levesbetét receptjéről lemaradtam, de igazából nem is ez a lényeg, hanem a kifőzésének a módja, ami csinos végeredményt ad.



Hozzávalók
  • 4 szelet szikkadt kenyér
  • 3-4 tojás
  • 1/2 reszelt hagyma (akár el is maradhat)
  • bors
  • szerecsendió
  • aprított petrezselyemzöld
  • 1 löttyintésnyi tejszín
A szikkadt kenyér belét elmorzsolom (legegyszerűbb robotgéppel, de kézzel is lehet) és ráütöm a tojásokat - mérettől függően 3-4-t. Fűszerezem, löttyintek rá pici tejszínt. Jól összekeverem. Elég lágynak kell lennie, de azért ne legyen folyós! Ha túl híg lenne, némi száraz zsemlemorzsával korrigálható, ellenkező esetben tejszínnel.

A folpackból egy kellő méretű darabot vágok és egy csíkban a közepére halmozom a tölteléket. Becsavarom a folpackba, közben egyenletes hengerré egyengetem. A két végét elcsomózom, így egy túlméretezett szaloncukor formát kapok.


A húslevesbe a zöldségekkel együtt teszem bele és így főzöm meg. Tálalásnál kibontom és felszeletelem.
A töltelék tetszés szerint variálható, tehetünk bel elkapart csirkemájat, más fűszereket, stb.

24 megjegyzés:

Dante írta...

Szia!

Egyszerű, mezei folpack?

Palócprovence írta...

Igen, egyszerű, mezei folpack. Nem olvad meg.

Messzenéző Minyon írta...

Nagyon jó ötlet!
De: úgy tudom, a Főtér régi, hagyományos recepteket mutat be. Mindig mosolygok, amikor egy ilyen régi receptben szerepel pl. a folpack, egy mai kor terméke :)
Vajon miben főzték régen? Konyharuhában?

Palócprovence írta...

Szerintem igen, konyharuhában. Azért a folpack praktikusabb, nem kell kimosni. :)

Gyöngyi írta...

Nagyon okos! Örülök, hogy beírtad ezt a receptet, köszönöm!

Renata Kalman írta...

Én is hallottam valami konyharuhában főtt tésztáról....

Aliz írta...

Én a zsemlegombócot a vadashoz is ebben főzöm, vagyis gyakorlatilag mindent, amit konyharuhába kötve kellene főzni. Alufóliában is hasonló lesz az eredmény

lorien írta...

Ez nagyon jó, és milyen guszta! Pont ilyesmit kerestem a múltkorjában.

Névtelen írta...

Szia! Van valami jelentősége, hogy levesben főzöd? A folpack nem szigeteli le, átveszi a leves ízét? Móni

Palócprovence írta...

Renata, a konyharuhában főttről én is hallottam, de az annyira nem vonzott.

Palócprovence írta...

Gyöngyi :)

Palócprovence írta...

Alíz, nekem újdonság volt, pedig már nem vagyok mai csirke. :)

Palócprovence írta...

Lorien, köszi! :)

Palócprovence írta...

Móni, azért főzöm levesben, mert így amire a leves elkészül, addigra ez is megfő és nem kell külön edényt sem koszolni. Mivel utána rögtön a levesben tálalom, így nincs jelentősége, hogy mennyire veszi át a leves ízét. A lényeg, hogy kellőképpen legyen fűszerezve, sózva.

Névtelen írta...

Sziasztok,

Először is gratula az oldaladhoz, Limarától rendszeresen meglátogatlak.
Ezt a levesbetétet anyukám rendszeresen elkészíti, családom nagy örömére. És ez tényleg bevált módszer, csak ajánlani tudom, próbáljátok ki! Ma én is ezt készítek a husileves mellé.
Szép napot, Panni

Palócprovence írta...

Panni, köszönöm szépen! :)

Annamarie írta...

Sajnos a Főtér adásáról lemaradtam, nagy-nagy bánatomra, bár én ismerem az Őrséget, de minden érdekel, ami vele kapcsolatos.
Ezt a levesbetétet már én is régóta készítem, én egy Szerencs melletti kistelepülésen, Monokon élő ismerősömtől hallottam a receptet réges rég. Így nem kifejezetten őrségi, de szerintem ez teljesen mindegy, mert nagyon finom.

Palócprovence írta...

Szerintem egy régebbi műsor ismétlése volt.
Maga a recept biztos, hogy nem őrségi, mert az én egyik csirketöltelék receptem! :) Az ötlet lényege nem a recept, hanem a folpack használata, de ez sem tekinthet túl nagy múltra az Őrségben. :)

Zsófi írta...

http://www.szelektiv.hu/hir.259.folpack

"A folpack

Egyszer használatos csomagolóanyag. Kőolajszármazékból készült. Némelyikük -PVC alapú; lágyítókat, illetve vinil-kloridot is tartalmazhat, mely kioldódva mérgező lehet. A folpack könnyen használható. Rásimul az ételre, tehát hűtőszekrényben gyakran használják a gazdasszonyok. Viszont nagy zsírtartalmú élelmiszerekbe átoldódhatnak ezek az anyagok.

A vinil-klorid mérgező tulajdonságú. Keringési zavarokat idézhet elő, a máj és a lép károsodását okozhatja. Májrákot okozhat hosszabb behatás esetén. Színtelen, szagtalan, nagyobb koncentrációban édeskés szagú, narkotikus hatású gáz, mérgező tulajdonságú. Vízben igen kevéssé oldódik, de etanol és dietil-éter jól oldja. Gyakorlati jelentősége nagy, nagy mennyiségben használják fel PVC gyártására."

Lehet, hogy jó ötletnek _tűnik_, de a mellékhatásait érdemes szem előtt tartani.

Viszont a konyharuhás ötletet én ebben a formában nem hallottam még, de köszönöm. Eddig alufóliával dolgoztam... (Ami szintén nem szimpatikus nekem.)

Palócprovence írta...

Pötty, köszi, hogy aggódsz! Bár azt hiszem, aki nem folpack-párti, az ehhez a levesbetéthez sem fogja használni. Én azóta használom, amióta Magyarországon hozzáférhető (egyébként az 50-es években kezdte meg a Dow a gyártását) és még élek. Igaz,hogy etanol és dietil-éter csomagolására még nem használtam. :)

Szamóca írta...

Az ötlet nagyon tetszik, csak az utolsó mozzanatot nem tudom elképzelni, hogy a zsíros, csúszós folpackos hengert kivadásszam a levesből és a ráragadt zsíros fűszerek között bontogassam. Főleg, ha esetleg vendégeknek készíteném. Nem tartom túl ízlésesnek.
Én biztos külön edényben főzném, hiszen az sem nagy koszolás, egy kis vízzel kell csak elöblíteni az edényt utána.
Viszont ki fogom próbálni, mert tényleg jó ötlet.

Palócprovence írta...

Pedig egyszerű kivenni (természetesen nem kézzel nyúlkálok a tűzforró húslevesben), egy erős lyukacsos szedőkanállal egy pillanat alatt kiemelem, lecsepegtetem, vágódeszkára helyezem. A fűszerek ekkor már réges-régen a fazék alján vannak, nem tapadnak a folpackra. A csomag két végét késsel vagy konyhai ollóval lenyisszantom és egy mozdulattal kifordítom a levesbetétet. Ezt nem muszáj a vendégek előtt csinálni.
Lehet persze külön edényben is főzni, de a dolog egyik lényege, hogy 3-4 órát fől a húslevesben.

karcsababy írta...

Sziasztok, lehet hogy kicsit lemaradtam, de most tévedtem erre az oldalra. Én úgy tudom, a töltelék, mint húslevesben főtt levesbetét Borsod megyei gasztrocucc. A nagymamám anno celofánban csinálta, belelógatta a levesbe, az elején a levesből 1-2 kanállal löttyintett bele, hogy legyen folyadék, amitől megpuhul, megdagad. Ugyanis mi úgy csináljuk, hogy elkapart májat, szikkadt, vízben áztatott, majd kinyomkodott zsemlét, tojást, 1-2 kanál grízt, petrezselyemzöldet, vegetát, borsot, sót összeállítunk, zacskóba tesszük, és belelógatjuk a levesbe. Mostanában én külön kis fazékban csinálom, vegetás vízben, néha locsolgatva, hogy a gríz megpuhuljon. Így egy puha, rezgős tölteléket kapok.

Zsó írta...

Egészségesebb a sütőzacskó mint a fólia.