Szent Mihály havának névadója Mihály arkangyal, az égi seregek vezére és a halott lelkek kísérője (ezért jelenik meg  kezében karddal és mérleggel                        középkori templomaink kapubejárata                       fölött, vagy bent a diadalíveken). 
A szeptemberi jeles napok közül kiemelkedik szeptember 29. - Szent Mihály napja.  Részben egyházi ünnep, de egyben a mezőgazdaságban  a gazdasági év  fordulója is.
Az egyház e napon  Szent Mihály arkangyal megjelenésére emlékezik, aki a legenda szerint az  olaszországi Gargano hegyen jelent meg, ahol tiszteletére templomot is  építettek. Kultusza először a keleti egyházban bontakozott ki, majd  Európa-szerte, de különösen Dél-Európában terjedt el. Az első évezred  fordulóján a chiliasmus időszakában lett az egyház ősi oltalmazója  mellett a halottak szószólója is. Temetőket, ezek kápolnáit,  csontkamrákat, haranglábakat, harangokat ajánlottak pártfogásába. A középkori Magyarországon Szent István  korától nagy kultusza volt.
Az Utolsó Ítélet  angyalaként a lélek jó és gonosz cselekedeteit mérlegeli.   A hagyomány  szerint ő a túlvilágra költöző lélek kísérőtársa, bírája. Torockó népe  szakrális szemlélete szerint a halál és temetés Szent Mihály  gondviselésében inkább menyegző, mint fekete gyász. A  szegedi hiedelem  szerint Szent Mihály a vőfély, ő kéri ki és viszi a menyasszonyt, az  emberi lelket az örök menyegzőre, Urának örömébe. Az ő oltalmára bízzák,  amikor a ravatalra téve, utolsó útján a sírhoz kísérik. Ezzel függ  össze a halottszállító saroglya, a Szent Mihály lova  elnevezése.  Tápai szólás szerint aki meghalt, azt mögrúgta a Szent  Mihály lova.
fotó: innen
E  nap Európa-szerte ismert pásztorünnep. A Szent György-napkor (április  24.) legelőre hajtott állatokat ilyenkor hajtották vissza. A pásztorok  elszámoltatásának, szegődtetésének, a "váltakozás" időpontja is volt.  Ekkor léptek szolgálatba az új pásztorok, juhászok, mivel Mihály-naptól Mihály-napig fogadták fel  őket - vagy újból elszegődnek a régi gazdához vagy új gazda után néztek.  Így ez a nap volt számukra a legnagyobb ünnep, s mulatságokat, bálokat  rendeztek. 
"Kikeletkor,  Szent György napkor
Minden ember lehet pásztor
De  már ősszel, számadáskor,
Az az ember, ki beszámol."
A cselédfogadás ideje  is Szent Mihály volt:
"Mikor a szógát fogadják
Öcsémuramnak szólítják,
De amikor megkapják,
Csak főtt krumplival táplálják."
Régen ezen a napon kezdődött a szüret,  amit Simon-Júda napjáig (október 15.) befejeztek. Szent Mihály napja  után kezdték a kukoricát törni. És e nappal megkezdődött  a lakodalmak  őszi időszaka, mely Katalin napjáig (november 25.) tartott.
Szent Mihály napjához női munkák tilalma is kapcsolódott: aki ilyenkor mos, kisebesedik a keze, aki pedig mángorol, annak egész évben dörögni fog a háza felett az ég.
A természetben, az időjárásban is változás áll be,  Szent Mihály napja az őszi napéjegyenlőség tájára esik.  "Szent  Mihály-nap után egy icce víz, két icce sár." Szent Mihály öltöztet,  Szent György vetkőztet. Így úgy tartják, hogy aki Szent Mihály napján  gatyába öltözik vagy aki Szent Mihály-nap után szalmakalapban jár, attól  nem kérnek tanácsot -  vagyis aki Szent Mihály nap után is úgy öltözik,  mint nyáron szokott, az nem lehet okos ember.                
Számos időjósló hiedelem ismert Szent  Mihály-napra vonatkozóan. A pásztorok az  állatok viselkedéséből  jósoltak az elkövetkező időszak időjárására. Ha Szent Mihály éjszakáján a  juhok vagy a disznók összefeküdtek, hosszú, erős telet vártak,  ellenkező esetben enyhét.
Az Ipoly  menti falvakban úgy tartották, ha a fecskék még nem mentek el Szent  Mihályig, akkor hosszú őszre lehet számítani. A pereszlényiek kemény  télre jósoltak, ha Mihály napján dörög. Bácskában úgy mondták:
"Szent Mihálykor keleti szél
Igen komoly telet ígér".
Szeptember 29. után megszakad a fű gyökere,  már nem nő, mondják is: „Szent Mihály nap után harapófogóval sem  lehetne kihúzni a füvet.” Megszűnik a mézelés, a halak a víz fenekére  húzódnak.
Ha Szent Mihály fehér lovon  jön, behozza a deret.
Forrás: 
Bálint Sándor: Ünnepi  KalendáriumCsáky Károly: Szent Ivántól Erzsébet-napig
Magyar néprajz VII.
Magyar Néprajzi Lexikon
Szendrey Zsigmond: Őszi jeles napjaink
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2 megjegyzés:
Köszönöm, megint sokat tanultam.
Minden jót kívánok, szeretlő öleléssel:
Márti néni
Köszönöm szépen! :)
Megjegyzés küldése