Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 07. 08.

Levendula sorbet

A sorbet (szorbé) származását homály fedi, feltalálóként a kínaiakat, az arabokat, a perzsákat és a törököket is jegyzik. Nevéből kiindulva valószínűleg arab eredetű (sharab - italt jelent) és valóban, eredetileg hűtött, mézzel édesített, gyümölcsökkel, és alkoholmentesen készített frissítő ital volt.
Európába kerülése után is hosszú ideig csak a gazdagok engedhették meg maguknak hűtésének nehézsége miatt. A hosszú, bőséges lakomákon egyrészt az emésztés elősegítésére, másrészt étvágygerjesztőként alkalmazták; megtisztította az ízlelőbimbókat és képessé tette az újabb ízélmények befogadására. Részben ma is ezt a célt szolgálja, de ma már desszertként is fogyasztják.
(Forrás: innen)

A sorbet sok azonosságot mutat a szicíliai granitaval, ami nem meglepő, hiszen Szicíliában is nagyon erős volt az arab hatás a gasztronómiában (is). Igazán népszerűvé a franciák tették. Ezt a levendulás változatot itt találtam.



Hozzávalók

  • 2 csésze víz
  • 1 csésze cukor
  • 1 evőkanál levendulavirág
  • 2 evőkanál citromlé
  • 2 evőkanál vodka
A cukrot a vízzel együtt felforraltam, majd hozzáadtam a levendulavirágot. A levendulavirág feltétlenül vegyszermentes legyen. Ha nincs saját termesztésű, inkább használjuk a gyógynövénybolti szárított változatot. Amikor kihűlt, átszűrtem, belekevertem a citromlevet és a vodkát. Ez utóbbi kicsit lágyabbá teszi a sorbet-t, de ki is hagyhatjuk belőle. A szokásos módon fagyasztottam. A sorbet különösen alkalmas rá, hogy fagylaltgép nélkül készítsük el.









4 megjegyzés:

Ági, aki főz írta...

Tegnap egy cukrászdában kóstoltam egy levendulás-rozmaringos fagyit. Hát, rá kellett jönnöm, hogy ez az intenzív "fű-íz" nem az én világom. Sokkal inkább emlékeztet a szekrény illatosítóra, mint édességre. Szerencsére van még elég finomság a világon.

Palócprovence írta...

:DDD

erős ildikó írta...

Nagyon izgalmas lehet a levendulával és a vodkával!

Palócprovence írta...

A vodkát egyáltalán nem lehet érezni benne, csak a fagyasztásnál van jelentősége. A levendulával pedig csínján kell bánni, nehogy túl tömény legyen az íze. Ez esetben a kevesebb több...