Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 07. 15.

Vargánya olajban

Az egyedüli ok, hogy nem haragszom az időjárás-felelősre az, hogy az elmúlt hetek időjárása, - az eső-napsütés-eső végeláthatatlan ismétlődése - igencsak kedvez a gombáknak. Ilyenkor érdemes téli tartalékokat is felhalmozni. Bár én a vargányát leginkább fagyasztva szeretem eltenni, azonban a mélyhűtőm kapacitása véges. Ezért más módszereket is be szoktam vetni, mint például az olajban történő eltevést is.


A receptet innen vettem.

Hozzávalók
  • 1 kg vargánya
  • 1 liter víz
  • 3 dkg só
  • 5-6 gerezd fokhagyma
  • néhány babérlevél
  • 1 kanál ecet
  • a felöntéshez olaj
  • 1 evőkanál egész feketebors

A vargányát papírtörlővel áttörölgetem, ha szükséges, majd felszeletelem. A vizet a sóval és a fűszerekkel (a bors kivételével) felforralom, hozzáadom a gombát amivel az újraforrástól számítva 4 percig főzöm. Leszűröm, jól lecsepegtetem és teljesen megszárítom. (Nem aszalom!) Ez történhet a napon vagy a sütőben alacsony hőfokon (50 fok). A már száraz gombaszeleteket összekeverem a borssal, kisebb csavaros tetejű üvegekbe porciózom és felöntöm olajjal. Lezárom. Igyekszem, hogy minden légbuborék távozzon. Hűvös helyen tárolom, de akár rögtön fogyasztható vagy felhasználható gombás ételekhez.

11 megjegyzés:

szepyke írta...

Gombát nem szoktál szárítani?
Apukámék úgy teszik el. Kaptam karácsonyra egy üveggel belőle... Amikor kinyitottam, olyan szaga volt, hogy szellőztetni kellett az egész lakást, de az íze...

Ez az olajos eltevés tetszik. Szeded a gombát, vagy veszed? Nah, megyek, mert túl sokat kérdeztem egyszerre.

Süti Bazár írta...

Nem is tudtam hogy így is lehet. Köszönöm a remek ötletet! Jövök még sokszor ilyenekért ! :)))

Reni írta...

Nagyon jó! én sehol sem tudok vargányához jutni... hiába keresem a fehérvári piacon, egyszerűen nincs :(

duende írta...

Ez nagyon finom! Az olaszok szokták így eltenni a vargányát, isteni.

Palócprovence írta...

Szepyke, szoktam szárítani is, de úgy nem nagyon szeretem. Szedni szoktuk. :)

Palócprovence írta...

Yasmine,így is lehet és nagyon finom! Gyere máskor is! :)

Palócprovence írta...

Reni, most ebben a melegben nem is lesz egyenlőre. :(

Palócprovence írta...

Duende, tényleg isteni! :)

erős ildikó írta...

Ez nagyon finom! Párom is azt mondja: sok a gomba a nomádporta körül, s a Bódva-parton. Én most csak elképzelem, de ő főz is belőle.
Nagyon szeretem a gombákat. Így olajban is, szárítva eltéve is, és marinádban savanyúságnak is...

Nadine írta...

Irigyellek, hogy felétek csak úgy lehet gombászni:)

Palócprovence írta...

Irigykedés helyett a kirándulást javaslom! :))