Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 07. 07.

Top10 növények

Messzenéző Minyon firtatta 10 legkedvesebb növényemet, ezzel jól feladva a leckét. Igazából még soha nem gondolkoztam el azon, melyek a legkedvesebbek. Némelyiket látványáért vagy illatáért, de akár ízéért is szeretem, így nehéz a 10 kiválasztása. Arról már nem is beszélve, hogy mindig vannak aktuális kedvencek is.

  • Borostyán - nem meglepő, hiszen a blogomon is ez látható. Szeretem a hangulatát, ahogy felfut az öreg kőfalakra, megkapaszkodik a legkisebb erre alkalmas helyen is vagy ismét üde zölddé változtatja a kiszáradt fákat.
  • Levendula - a színe és az illata az, ami elvarázsol. Bár a konyhámban is megfordul, leginkább dekorációként kedvelem. Még akkor sem ábrándultam ki belőle, amikor nagyon régen levendulazsákocskák készítésével foglalkoztam...
  • Rózsa - közhelyes, tudom. Mégis szeretem. Különösen a futórózsákat, de az udvarunkon terpeszkedő hatalmas vadrózsabokrot is.
  • Paradicsom - nem tagadhatom, leginkább megenni. Szinte kizárólag nyersen. Ipari mennyiség fogy nálunk belőle.
  • Kabakosok vagyis a tökfélék - így együtt. Esetükben is a kulinária az első, rajongok a mézédes sárgadinnyéért, a rántott cukkiniért, a ...- folytathatnám napestig. Azért a látvány sem elhanyagolható. Emlékszem, egyszer kolbásztököt is termesztettem és szinte belefulladtunk a majd' 2 méteres terméseibe. De az sem baj, ha nem ehető, ősszel mindig van egy tálnyi apró dísztök a konyhaasztalon.
  • Málna - legfinomabb a bokorról szedve. Ilyenkor még az sem zavar, ha a poloska megelőzött.
  • Nektarin - a pucér barackot leginkább csak úgy magában eszem, de sokszor kerül süteményekbe vagy desszertekbe is. Egy virágzó nektarin-ültetvény pedig mesebeli látvány.
  • Hortenzia - varázslatosak a hatalmas virágai. Most éppen a rózsaszínűekért lelkesedem. Egyszer szeretnék futóhortenziát is
  • Bodza - a vitalitásáért. Ahogy a leglehetetlenebb helyeken és helyzetekben is megmarad. Mit megmarad, éli világát. Tavasszal fejjel lefelé szúrt bodzaágacskákkal kerítettünk be valamit - mindegyik kihajtott. És persze a virága, bogyója, valamint jótékony hatásai miatt is fontos nekem.
  • Fokhagyma - nem is tagadhatnám, talán ez a leggyakrabban használt fűszer a konyhámban.
A stafétát Nekik adom tovább:

Szepyke
Toma (hogy ne mindig a vége felé találjon meg :))
Vesta

9 megjegyzés:

szepyke írta...

Jaj! Benézek olvasgatni, erre benne vagyok az írásban!:D
Köszönöm szépen a lehetőséget, és a kedvességet, most aztán törhetem a fejem...
Én egy sokkal prózaibb 10-es listát készülök útjára indítani...:D

Renata Kalman írta...

A kolbásztök régóta izgatja a fantáziámat. Még nem kelt ki egyszer sem, mikor ültettünk....

Palócprovence írta...

:))) Szepyke, azért én kíváncsi vagyok a listádra! :)

Palócprovence írta...

Renata, nagyon jópofa növény, csak kellő magasságú támrendszert kell neki biztosítani, különben elgörbülhetnek a "kolbászai".

szepyke írta...

Hát, arra én is. Még soha nem gondoltam át, hogy melyik növény áll hozzám közel... Én a nagy húsevő, most átgondolhatom, hogy melyik a 10 legkedvesebb növényem... :D

szepyke írta...

Megszületett a listám:

http://szepsegtar.blogspot.com/2009/07/top-10-noveny-nalam-szep-kis-feladat.html

Jó volt "összeszedni":D

Vesta írta...

Köszi PP, gondolkodom máris!

Bombadil Toma írta...

oké, rajta vagyok! megpróbálom holnapra összeszedni. még soha sem gondolkodtam ezen:)))

Bombadil Toma írta...

na megvagyok vele:))
http://tomakonyha.blogspot.com/2009/07/tiz-kedvenc-novenyem.html