Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2010. 10. 23.

Ropogós lepénykenyér

Ez a lepénykenyér nem tartalmaz élesztőt, csak lisztet, sót, vizet, meg némi fűszert, de ez utóbbi akár el is maradhat. Eredetileg a khubz ruqaq görögszénamaggal (más néven lepkeszeg - Trigonella foenum graecum) készül, ezzel az Indiában is népszerű fűszer- és gyógynövénnyel. Egyiptomban már az ókorban is igen elterjedt növény volt a görögszéna. Nem csak balzsamozáshoz és füstöléshez használták, de fogyasztották is, ahogy ma is. Zsenge levele mellett elsősorban a magját kedvelik, amiből teát főznek vagy kenyérbe sütik.


Hozzávalók
  • 45 dkg búza finomliszt
  • 1 kávéskanál só
  • 1 kávéskanál görögszénamag (elhagyható)
  • víz - amennyit a liszt felvesz
  • a tetejére feketekömény (nigella)-  vagy szezámmag (elhagyható)
A liszthez adom a sót és a görögszénamagot (ha éppen használok) és annyi vízzel keverem össze, hogy rugalmas tésztát kapjak. 30 percig pihentetem, két cipóra osztom, majd vékonyra nyújtom. Körcikkekre vágom a lapokat, és ha a tésztába nem tettem görögszénamagot, akkor a tetejüket megkenem kevés vízzel, megszórom a feketeköménnyel és/vagy a szezámmal. 220 fokra előmelegített sütőben 8-10 perc alatt ropogósra sülnek. Csak frissen jó!

Nincsenek megjegyzések: