Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 09. 14.

Gyros üvegben

Tudom, tudom. Készítsük frissen ételeinket. Azért a házi konzerv egy kicsit más, meg a szükség nagy úr...


A megszokott módon elkészítettem a gyrost, majd üvegekbe porcióztam. Célszerű annyit tenni egy üvegbe, amennyi egyszerre elfogy és ehhez méretezni az üvegeket is (nem úgy, mint ahogy én most). Vízfürdőben kigőzöltem az üvegeket (a 750 ml-es üveget 1 órát). Ajánlatos a dunsztoláshoz kuktát használni, mivel a nyomás alatt 100 fok feletti hőmérsékletet is el lehet érni. Ez azért fontos, mivel a penészgombák 70-90 fokon, a baktériumok 100 fokon már elpusztulnak, de csíráik, spóráik 115-120 fokig hőtűrőek (Dobray Endréné dr: A befőzéstől a fagyasztásig). Egyedül arra kell figyelni a kuktás gőzölésnél, hogy NEM szabad a biztonsági szelep felemelésével hirtelen lecsökkenteni a nyomást a gőzölési idő letelte után, mert szétrobbannak az üvegek! Persze, akinek van hőmérséklet-érzékelős sterilezőkészüléke, az még ennél is jobb.

Házi konzervünk nem áll el évekig, mint a gyári, de hosszú hónapokig igen. Tökéletes megoldás sietős napokra vagy konyhaiszonyos kollégistáknak. Ízre pedig olyan, mintha frissen készült volna...

7 megjegyzés:

Annamarie írta...

Nagyon szeretem a gyrost, mint szinte az összes görög étket. Ezzel nem vagyok egyedül, mert a férjem is imádja, így hiába készítek belőle rengeteget, az utolsó húsiig elfogy, ergo: nálam sajnos nem működik az eltevése. De kollégistáknak tényleg nagyon jó ötlet. Még talán fagyasztva jobban el tudom képzelni a tartósítását.

Palócprovence írta...

Ez célirányosan az üvegbe készült.:) A fagyasztottat problémásabb szállítani, fogyasztáshoz pedig fel kell engedni. Ez egyből mehet az üvegből pl. a tésztasalátába.

Daisy írta...

Hát, ezt jól kitaláltad! Mit meg nem tesz az anya a gyerekéért? Sosem hallottam arról, hogy házilag ilyen konzervet csinált volna valaki. Hogy találtad ezt meg?

szepyke írta...

Hát, aki tud, az tud!
Ámulok és bámulok, de komolyan!

:DD

Palócprovence írta...

Daisy, igen, egy anya sok mindenre hajlandó a gyerekéért.:)
Én már hallottam, pontosabban olvastam a házi konzerválásról. Még gyerekkoromban akadt a kezembe egy könyv a házi tartósításról és abban voltak ételkonzerv receptek is. Már akkor is megfogott a dolog, de sajnos a receptekre nem emlékszem és persze a könyvet sem sikerült fellelnem azóta sem. Azonban már eddig is konzerváltam pörköltet, csak át kellett ültetni a gyerekem szája íze szerint.

Palócprovence írta...

Szepyke, :DD

Renata Kalman írta...

Jó megoldás ez a házi konzerv. Tényleg vannak olyan helyzetek, amikor nincs lehetőség főzni és a bolti vásárlás sem megoldás.