Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 09. 11.

Két legyet egy csapásra, avagy pitetöltelék almából télire

Az almás pitéhez való viszonyomról már ejtettem szót. Sokszor csak a lustaságom tart vissza az elkészítésétől, nem rajongok az almahámozás, -magozás, -reszelés, -párolás procedúrájáért. Ez kikerülhető, ha egyszerre - amikor éppen kellő lelkierőt érzünk hozzá - nagyobb adagot készítünk a töltelékből és lustább időkre tartalékoljuk. A másik ok amiatt érdemes így eltenni az almát, hogy ilyenkor almaérés idején sok a hullott, kicsit hibás gyümölcs, ami téli tárolásra nem alkalmas, de azért kár lenne elkótyavetyélni. Így két legyet üthetünk egy csapásra...



Ugyanúgy készítem, mint a pitéhez. Meghámozom, kimagozom, citromsavas (citromleves) vízbe teszem. Ez utóbbi most különösen fontos, hiszen nem kis idő egy jelentősebb mennyiség előkészítése és így nem barnul meg. A robotgép zöldségreszelőjével reszelem le, mazochisták kézi reszelővel is dolgozhatnak. Egy kellő méretű fazékban kicsit elfőzöm a levét, majd hozzáadom a cukrot. Ennek mennyisége ízlés dolga és függ az alma édességétől is (kb. 15 dkg kilónként). Ebbe is lehet tenni vaníliakivonatot (vanilincukrot) vagy őrölt fahéjat, de ez el is maradhat, hiszen ez pótolható a felhasználáskor is. Addig főzöm, amíg a cukor teljesen felolvad benne, majd a tökéletesen tiszta üvegekbe porciózom és fémtetővel lezárom. Az üvegek méretétől függő ideig hagyományos, vizes módszerrel kigőzölöm őket. Ha tökéletesen zár az üvegen a tető, akkor a gőzölés végére kicsit behorpad a közepe.

Természetesen nem csak hullott almából készülhet. Tehetjük az almás pitébe, de ez a töltelék kerülhet a tiroli almásrétesbe vagy a rácsos almatortába is.

18 megjegyzés:

Névtelen írta...

Köszi, ez jó ötlet, mivel eddig mi csak "almát vettünk és tároltunk" télire. Mindig a ráncosat, a félig-meddig romlósat kellett enni, hogy ne romoljon tovább. Az utóbbi időben nem is tároltunk be almát, pontosan ezért. De ez a - reszelt alma befőtt- (bocs) jó ötlet. Üdv: Ildikó

Dulmina írta...

Igaz, hogy én kézi reszelőt használok, viszont a hámozást megspórolom:
itt leírtam, hogyan
Szóval relatív, hogy ki a mazochista :)))
Persze nem árt, ha jó éles az a kézi reszelő, vacak eszközzel én se vállalom.

Palócprovence írta...

Compot, próbáld ki így, talán neked is beválik! :)

Palócprovence írta...

Dulmina, őszintén szólva így sem vállalkoznék rá. :)

Renata Kalman írta...

Én sem raktam még el almát. Verembe tesszük és ha időnként veszélybe kerül (romlik), akkor pár napig almás pite készül.

Palócprovence írta...

Hát, akinek van verme! :))
A hullott almát viszont abba se lehet tenni...

Aniko írta...

Szia!
Ha nem vagy ellene linkelem a blogodat , nagyon tetszik!
Szia,Aniko
http://paprikapaprikahu.blogspot.com/

Aniko írta...

Szia!
Ha nem vagy ellene linkelem a blogodat , nagyon tetszik!
Szia,Aniko
http://paprikapaprikahu.blogspot.com/

Cicurka írta...

Jelentem itt egy mazochista! Én is így készítettem a tölteléknek valót télire azzal a kicsinyke változtatással, hogy kézzel reszeltem 3 kg almát (még nincs ilyen reszelős csodamasinám). Persze 5 napig fájt a kezem, még írni sem tudtam. Többet nem is próbálkozom vele ilyen módon. :o)
Kérhetnék egy képet a gépedről. Én is szeretnék venni egyet, de még nem láttam. És hát persze jobb látni egy bevált masinát.:*)

duende írta...

Nagyon jó ötlet! :)

Millie írta...

Ha egyszer lesz egy kertem, benne almafával ki fogom próbálni...
De most, hogy belegondolok, itt a lakótelepen is van egy almafa a játszi mellett, és sok hullott alma van alatta...
És még reszelőgépem is van!!!
Megyek is körülnézek!
Millie

Palócprovence írta...

Anikó, csak nyugodtan, örülök neki! :))

Palócprovence írta...

Cicurka, akkor sejted, hogy én miért nem kézzel reszeltem le 15 kg almát. :)
Egy özönvíz előtti, még Csehszlovákiából származó, majd' 25 éves ETA gépemen van zöldségreszelő, de ezt már sehol nem lehet kapni. Már megvan az utódja: Bosch MUM46R1

http://www.bosch-home.com/hu/MUM46R1.html

de egyenlőre csak az alapgép habverővel és dagasztókarral.
Mindenféle kiegészítőt lehet hozzá venni, pl. zöldségszeletelőt,-reszelőt is. Eddig (a Jézuska hozta) nagyon meg vagyok vele elégedve.

Palócprovence írta...

Duende, köszi! De jó, hogy előkerültél! :))

Palócprovence írta...

Millie, hajrá! :) Természetesen olcsó alma is jó hozzá (de akár drága is).:))

Névtelen írta...

Helló!
Megkérdezhetem mi az a hagyományos vizes módszerrel való kigőzölés?
Köszönöm :)

Palócprovence írta...

A vizes gőzölés az, amikor a lezárt üvegeket fazékba tesszük, felöntjük annyi meleg vízzel, hogy az üvegeket 3/4-ig ellepje, majd lefedjük és addig forraljuk, amíg az üvegek tartalma is kellőképpen átforrósodik.

Borcsa írta...

Egy óra hámozás, egy óra reszelés, de végre a fazékban van :-) megint régen hallottunk felőled :-(