Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 01. 25.

VKF! XXII. - Mindent bele! - Rakott kel

Igazán kedvemre való volt Zsuzsa VKF! kiírása. Az egytálételek hálás témakör, sok minden belefér (nem csak a szó szoros értelmében).
Az egytálétel nem csak egy tál étel, tehát nem azt jelenti, hogy az étkezés csak egyetlen fogásból áll, hanem egy ételkészítési módot jelöl:
"Olyan élelmiszereket főznek együtt, egy edényben egy ételfogássá, amelyekből külön-külön is lehetne önálló ételeket, illetve egy fogás önálló részeit készíteni. Az egytálétel a magyar parasztkonyhán a főzelékféle és a hús párosításának, a háztartásban tartalékolt füstölt hús felhasználásának uralkodó módja." - tudhatjuk meg a Magyar Néprajzi Lexikonból.
Lehet leves, lehet főzelék (igen, még a XIX. század végén is főzeléknek számított a töltött káposzta) lehet sütőben készült rétegenként lerakott vagy egyéb módon sütött fogás és még hosszan sorolhatnám.

A bőség zavarával küzdöttem, mit is készítsek. Végül győzött a dac és a józan ész. A dac azért, mert méltatlanul fekete bárány a kelkáposzta (bár lehet, hogy csak az én konyhámban?!) a józan ész pedig azért, mert volt egy kis maradék pörköltöm, amit fel akartam használni. Ezért lett nálam a rakott kel a befutó, amit egyébként szeretek is.



Hozzávalók
  • 1 kisebb fej kelkáposzta
  • 60 dkg hús
  • 2 fej vöröshagyma
  • 1 bögre barnarizs
  • 1 tojásnyi zsír esetleg helyette olaj
  • 1 evőkanál pirospaprika
  • 1-2 gerezd reszelt fokhagyma
  • frissen őrölt bors
  • majoranna
  • 1 liter tejföl (3 nagy doboznyi)
A csíkokra vágott kelkáposztát sós vízzel leforrázom, leszűröm. Így kevésbé lesz puffasztó és a túlzott kesernyés ízt is csökkenti. Természetesen az új kelkáposztát nem kell forrázni.
Legegyszerűbb maradék pörköltet használni hozzá, de ennek hiányában frissen készítem el. Nem szoktam ledarálni a húst, de lehet a hagyományos módon is, darált húsból csinálni.
Közben a rizst félpuhára párolom.

Következhet a rétegezés: majorannával fűszerezett kelkáposzta, rizs, pörkölt, tejföl, kelkáposzta tejföl.
Előmelegített sütőben 200 fokon 30 percig sütöm. Hideg tejföllel tálalom.

4 megjegyzés:

Milene írta...

Nyami!
Erről most eszembe jutott, hogy milyen régen is készítettem rakott kelt. Hasonló a recept, csak én ledarálom a húst, és összekeverem a rizzsel.
Szerintem a héten megfőzöm :)

Palócprovence írta...

Tedd azt, nem bánod meg! :)

Névtelen írta...

Nnna. Ez az, amit én a végtelenségig tudnék enni... már ha nem fogyókúráznék, meg vigyáznék a frissen leadott mínuszhatkilóra, meg.... óóó de ennk ilyeeeeeeet :-D
nagyon guszta...

Palócprovence írta...

Te is?! És mi a titok - de azt ne mond, hogy ne egyek! :)))