Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2011. 02. 07.

Minden napra egy leves: Csicsókakrémleves rókagombás galuskával

Tegnap nem én főztem a levest, hanem a kismarosi Patak Vendéglő szakácsa. Így ma se kép, se recept nincs. Aki azonban ellátogat egy napsütéses napon Kismarosra, találhat más csicsókás ételt is az étlapon.

A csicsóka manapság ismét reneszánszát éli, elmúltak azok az idők, amikor szinte csak a cukorbetegek és a vaddisznók ismerték. A jeruzsálemi articsókaként is ismert csicsóka (Helianthus tuberosus L.) sárga virágaival leginkább a napraforgóra hajaz (elvégre rokonok, vagy mi). 


Gumóit fogyasztjuk, amiben a szénhidrátok nem keményítő, hanem inulin formájában találhatóak, ezért cukorbetegek is fogyaszthatják. Nyersen is ehető, de persze süthető és főzhető is. Akinek már volt a kertjében, tudja, hogy szinte kiirthatalan - akár a menta. A gumó télen is a talajban maradhat, nem érzékeny a fagyra.


Nincsenek megjegyzések: