Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2013. 05. 01.

Májfa


Május elseje és pünkösd közös jellemzője volt a májfaállítás. A május elsejére állított gyertyánfából készült májfa pünkösdig maradt a lányos ház előtt, de volt ahol pünkösd vasárnap állították a kőrisfa májfát. Néhol két fát állítottak egyszerre. A legény pajtásaival éjféltájban állította fel annak a lánynak a háza előtt, akinek udvarolt, aki már majdnem a menyasszonya volt. Előfordult, hogy két legény is udvarolt a lánynak, így megtörtént, hogy az egyik elvitte a másik fáját és eldugta valahol, ezért távolról őrizték a májfát, hogy a vetélytársak el ne vigyék.


A legények igyekeztek titokban tartani, kik állították a májfát, ezt a lánynak és a szüleinek kellett kitalálnia. Utána megvendégelték a legényeket, de volt, ahol pénzt küldtek nekik valakivel.

A májfák magasabbak voltak a háztetőknél és felállítás előtt feldíszítették őket: kendőkkel (amit a lány adott) vagy színes szalagokkal, papírokkal, de néha pálinkásüveg is került a tetejére.

2 megjegyzés:

Zsuzsa írta...

Írtam már, hogy szeretem az írásaidat ?! :)

Palócprovence írta...

:))