Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 10. 07.

Hagymás tejfölös lepény

Régen a kenyérsütés napjára már elfogyott a kenyér - hiszen így volt kiszámolva, kiadagolva. Ezért a megkelt kenyértésztából kiszakítottak egy adagot, kinyújtották és még a kenyerek előtt megsütötték a kemencében, úgy, hogy a tüzet félrehúzták. Ez a reggelire fogyasztott sült tészta így kapta a nevét is: lángos, lángelő. Általában zsírozták, fokhagymázták, néhol tejföllel ették. Azonban soha nem került rá reszelt sajt, mint a ma oly divatos töki pomposra. Sokkal közelebb áll a hagyományos recepthez az ipolyszalkai kemencés lepény, amit a tájház asszonyai sütnek a környékbeli rendezvényeken. A pontos receptjét nem ismerem, de mivel már ettem ilyet, így született az én változatom. Bár az igazi az, ami kemencében sül, de azért ez sem rossz!



Hozzávalók
  • 50 dkg kenyérliszt
  • 1 evőkanál szárított élesztő
  • 1 kávéskanál só
  • 3,5-4 dl langyos víz
a tetejére:
  • 20 dkg húsos füstölt szalonna
  • 2 fej vöröshagyma
  • 5 dl tejföl
A tésztát megdagasztom és meleg helyen a duplájára kelesztem. Amíg kel a tészta, addig a húsos szalonnát felkockázom és kisütöm a zsírját, a pörcöt félreteszem. A megmaradt zsírban megpárolom a félfőre karikázott hagymát, vigyázva, hogy ne piruljon meg, hiszen még a sütőben is sülni fog.

A megkelt tésztát ujjnyi vastagra kihúzogatom a sütőlapon és 200 fokra előmelegített sütőben majdnem készre sütöm. Rákenem a tejfölt a tetejére, elosztom rajta a megpárolt hagymát és megszórom a szalonnapörccel. Visszateszem sülni még néhány percre.



14 megjegyzés:

Annamarie írta...

Azt hiszem, hogy ezt mifelénk (az Őrségben)langallónak hívják! Kóstoltuk már (volt zöldséges, szalonnás) nagyon finom volt.

Hedvig írta...

Apu és mama mindig mesélt erről, a tésztát a háború után mama készítette otthon, kapros-túrós ízesítéssel, aztán a kiszakított kenyerekkel együtt fa tragacson áttolták a pékhez, ott sült ki a kemencében, mert otthon az "új" kockaházhoz már nem épült kemence. Már nem fogom megtudni, milyen volt az igazi.

Daisy írta...

Én is mindég megfonnyasztom a hagymát, mert sokkal finomabb, mint a nyers.A kapros-túrós változat a dübbencs. Levédethetnénk, mint az olaszok a pizzát. De hát kinek fontos ez?

Nadine írta...

Medveanyám...

Palócprovence írta...

Annamarie, én is hallottam már így nevezni is - bár nem felénk.

Palócprovence írta...

Hédi, igen, ezek a régi ízek pótolhatatlanok!

Palócprovence írta...

Daisy, sajnos keveseknek. Most a magyar konyha szapulása a divat...

Palócprovence írta...

Nadine, :)

Era írta...

Nagyon jól néz ki!!
De vajon mekkora az az evőkanálnyi szárított élesztő?
Púpozott, csapott, vagy pont egy tasaknyi?
Köszi a választ!! :-)

Palócprovence írta...

Az evőkanálnyi az evőkanálnyi, tehát csapott. A púpozottnál szokás csak kiírni, hogy púpozott. :)
De veheted alapul a élesztő zacskójának információját is, mert általában megadják, hogy az adott kiszerelés mennyi liszthez elég. Például, ha egy zacskó 1 kg liszthez elég, akkor jelen esetben 1/2 zacskó élesztő kell, de ha az van ráírva, hogy 50 dkg liszthez elég, akkor az egész zacskónyi kell. Remélem, nem bonyolítottam túl a dolgot.

Névtelen írta...

Tök jó ez az oldal.Miért nincs láthatóbb helyen ,hogy mások is tudjanak róla?!
Borokról nem írtok ?Pedig az étel mellett fontos szerepe van.A kettő kiegészíti egymást!
Egy kicsit palóc :)

Palócprovence írta...

Köszönöm! Láthatóbb helyen? A letöltések alapján önreklám nélkül is idetalálnak az érdeklődők. :)
Mivel ez egy személyes blog - nem gasztroblog, e szerint alakul, éppen mi kerül bele. Néha akár a bor is...:)

Névtelen írta...

Köszönöm az oldalon szereplő csodák közzétételét! Sokat sokszor elkészítettem kőzűle, mivel én is palócnak vallom magam, igy igen nagy örömömre szolgál ez az oldal. Sokaknak ajánlottam már. Csupa kellemes visszajelzést kaptam, még az úgymond tirpákoktól is. Köszönöm és sok sikert a továbbiakban is.

Palócprovence írta...

Köszönöm a kedves szavakat! :)