Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 10. 31.

VKF! XXIX: Gördülő gombócok - Canederli

Max igen feladta nekem a leckét, amikor a XXIX. VKF! keretén belül gombócolásra biztatott minket. Na, nem azért, mintha nem ismernék számtalan gombócreceptet, hanem inkább azért, mivel nem vagyunk nagy gombócevők. Jobbára csak levesbetétként vagy túrógombócként (erről majd legközelebb) fordul meg az asztalunkon. A most választott gombóc is egy levesbetét, az olasz kenyérgombóc avagy a canederli.

Az olasz konyháról általában a könnyed, mediterrán ízek jutnak eszünkbe: a tenger gyümölcsei, friss halak, változatos tészták, egyszerű desszertek. Azonban ez túlzottan egyszerű általánosítás lenne, hiszen az alpesi régiók robusztus, inkább az osztrák gasztronómiával rokon ételei, a római pacal és egyéb belsőségek, a toszkán bab-, sertés- és vadételek és Szicília arab, görög, spanyol és egyéb gyökereket sejtető fogásai mind-mind az olasz konyha részét képezik. Na, és Bologna sem diétás konyhájáról kapta a zsíros város jelzőt...Ebből is látható, hogy egységes olasz konyháról nem beszélhetünk. Ráadásul az éhes utazó egészen mást talál az asztalán egy hideg téli éjszakán, mint a nyári turistaidényben a perzselő nap alatt.

Az alpesi hegyvidéktől a Garda-tó lankás vidékéig terjedő Trentino-Alto Adige tartomány átmenetet képez az osztrák és a mediterrán konyha között. "Egy olyan konyha, ami kiemeli és megőrzi Trentino-Alto Addige hegyeinek ízeit és illatait: kezdve a kenyérgombócos levestől a marhagulyáson át a kemencében sült disznócsülökig, a végén a kihagyhatatlan rétessel" írja a Giunti Demetra gondozásában megjelent Sapori del Trentino Alto Adige - la cucina della tradizione című könyv. Az alábbi recept is e kötetből való és jó példa a kenyérmaradékok hasznosítására.




Hozzávalók 12 db gombóchoz
  • 15 dkg szikkadt kenyérbél
  • néhány evőkanál tej
  • 1 tojás
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • 10 dkg füstölt húsos szalonna
  • 5 dkg elmorzsolt kolbász
  • 1 hagyma
  • 1 evőkanál liszt
  • 1 csokor felaprított petrezselyem
  • szerecsendió
  • bors
  • a tálaláshoz reszelt parmezán
  • 1,2 l húsleves
Az elmorzsolt, kissé száraz kenyérbelet meglocsoltam egy kevés tejjel. Amíg magába szívta, addig az olajon kisütöttem a kisebb kockákra vágott bacont, majd hozzáadtam a finomra vágott hagymát és azt is kicsit megpároltam. A leves és a sajt kivételével valamennyi hozzávalót összedolgoztam és 12 gombócot formáztam belőle.



A forró húslevesben puhára főztem a gombócokat (kb. 15 perc) és a levessel együtt reszelt sajttal tálaltam. Nem csak levesben, de köretként is tálalhatjuk, de ez esetben növeljük meg a hozzávalók mennyiségét!



5 megjegyzés:

szepyke írta...

A hozzávalókból látszik, hogy ez bizony egy tartalmas, szívemnek kedves gombócka halmaz!:))

Limara írta...

Szenzációs! nem ismertem ezt a receptet, de máris mentettem!

Palócprovence írta...

Szepyke, tényleg tartalmas és az én szívemnek is kedves! :)

Palócprovence írta...

Limara, örülök, hogy tetszik! :)

Unknown írta...

Elkészítettem,és mindenkinek nagyon tudom ajánlani.Kicsit időigényes,de rendkívül finom.Legközelebb reszelt parmezánnal külön ételként adom elő.