Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 10. 27.

Mákos zserbó

Egy ideje már tervezgettem a zserbósütést, de nem volt elegendő dióm hozzá. Amikor azonban megláttam Náray Erika zsermák (mákkal készült zserbó) receptjét, tudtam, mi a megoldás. Mert mondanom sem kell, mákom sem volt elég, így született meg a kettő kombinációjából a diós-mákos zserbó (remélem, Gerbeaud Emil nem forog a sírjában).




Hozzávalók

a tésztához:
  • 60 dkg liszt
  • 20 dkg zsír (esetleg margarin)
  • 20 dkg cukor
  • 2 tojássárgája
  • 2 dl tejföl
  • 1 csomag sütőpor
  • 1 mokkáskanál szódabikarbóna
  • csipetnyi só
a töltelékhez:
  • 20 dkg darált dió
  • 20 dkg darált mák
  • 1,5 dl víz
  • 20 dkg cukor
  • 1 nagy üveg szilvareszter vagy hígabb szilvalekvár
a mázhoz:
  • 3 evőkanál cukor
  • 4 evőkanál kakaópor
  • 1 dl víz
  • 5 dkg vaj

Először a töltelékeket készítettem el. A vizet felfőztem a cukorral és felét a dióra, felét a mákra öntöttem. Összeállítottam a tésztát, amit 5 egyenlő részre osztottam és mindegyiket a 22x35 cm-es tepsim méretére nyújtottam. (Eredetileg csak 4 tésztalap lenne, de én szeretem, ha vékonyabb a tészta és inkább a töltelék dominál.)

Az első tésztalapot a tepsibe fektettem, villával kicsit megszurkáltam és megkentem a szilvareszter negyedével. Rákentem a diótöltelék felét és erre terítettem a következő tésztalapot (legegyszerűbb a sodrófára felcsavarva áttenni a tepsibe). Ezt is megszurkáltam, megkentem a lekvárral és rátettem a máktöltelék felét. Újra, tészta, lekvár, dió, stb. A legfelső tésztát szintén megszurkáltam és a tepsit előmelegített sütőbe tettem. 160 fokon 40 percig sütöttem.

A kihűlt süteményt bevontam a mázzal, amihez a vizet felfőztem a cukorral és a kakaóval, maj a tűzről levéve, belekevertem a vajat is. A máz megszilárdulása után szeletelhető.


22 megjegyzés:

mandy tarragon írta...

A zserbót nem szeretem, de ebből tudnék enni :)

szepyke írta...

Én a zserbót is imádom, de ez...
Jáááááj, mákos!
Imádnivaló!

Mirelle írta...

Ez tetsziiik! :)

Alíz, Erdélyből írta...

Nagyon jó ez a vegyes változat, igaz, hogy nálam másként készül a tésztája és tölteléke is, de erről majd bővebben karácsony környékén írok. :) És lehet, hogy az ötletedtől fellelkesülve majd vegyes - mákos és diós - töltelékkel fogom készíteni. :)

Moha írta...

Ez nagyon tetszik, én nem vagyok oda az eredeti zserbóért, de ezt kipróbálom, finom lehet és nagyon szép is lett!
Kicsit a flódnira hajaz,de kevesebb macerával:))

BeckZsu írta...

Nekem is „szöget ütött a fejembe” a mákos zserbó, el is határoztam, hogy karácsonyra sütök szokásosat is meg olyat is. Ez a vegyes változat is biztos finom!

Zsanna írta...

Ez nagyon finom lehet, már csak azért is, mert külön-külön szeretem a mákosat és a diósat is, de együtt fenomenális, karácsonyos ízorgia biztos ez a süti!

Ági írta...

Ez nagyon ötletes. Szerintem én is kipróbálom Karácsonykor...vagy inkább még előtte :)

duende írta...

Ez nagyon szuper! Mentettem. :)

Annamarie írta...

Én a zserbót nem szeretem, pont a dió végett. De a mákot egyszerűen imádom! És a hétvégén el is fogom készíteni. Köszi a receptet!

Alíz, Erdélyből írta...

Nézz be hozzám, vár egy kis meglepetés. :) http://fakanalforgato.blogspot.com/2009/10/dij-ajandek-meglepetes-es-gabojsza.html

Palócprovence írta...

Mandy,ha a diót nem szereted, próbáld ki csak mákosan (bár így vegyesen annak is ízlett, aki nem szereti a diót)!

Palócprovence írta...

Szepyke, szerintem is mindegy, hogy diós, mákos vagy mindkettő! :))

Palócprovence írta...

Mirelle, :))

Palócprovence írta...

Alíz, nekem is van másik tésztával készülő receptem is, de ebben pont az tetszett, hogy omlós tészta és nem élesztős.

Palócprovence írta...

Moha, Köszi! :)Flódnit még nem próbáltam csinálni, de már terveztem...

Palócprovence írta...

BeckZsu, szerintem remek így vegyesen!

Palócprovence írta...

Zsuzsa, tényleg pazar és nem csak karácsonyra! :)

Palócprovence írta...

Ágianyu, karácsonyig még sok idő van, inkább előtte! :)

Palócprovence írta...

Duende, köszi! :)

Palócprovence írta...

Annamarie, szerintem nem fogsz csalódni! :)

Palócprovence írta...

Alíz, köszönöm szépen! :)