Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2010. 01. 25.

A Balkán ízei és a Rozsata puding

Kern Ágnes volt az első magyar gasztroblogger, aki szakácskönyvet írt. Az ételek és életek - Rendhagyó szabadkai szakácskönyv után 2007-ben jelent meg A Balkán ízei című kötete.



Szerencsés dolog, amikor az irodalom és a fakanál találkozik, én legalábbis nagyon szeretem az olyan könyveket, amelyek nem csak az ínynek kedvesek, de a léleknek is. Ági A Balkán ízeiben még csak megcsillantja novellaírói vénáját (szemben a mostanában megjelent novelláskötetével, Az almárium, a vánkos és a baracklekvárral), ételekhez kapcsolódó történetei mellett receptjei dominálnak - elvégre szakácskönyvről van szó.

A Balkán ízei borítója visszafogottságával kitűnik a mostani szakácskönyvek halmazából. A könyvet mérete miatt is jó kézbe venni, kényelmesen lehet akár ágyban is olvasni, ellentétben néhány szakácskönyvvel, amelyek súlyuknál fogva akár emberi élet kioltására is alkalmasak. Fűzése lehetővé teszi, hogy a konyhában, főzés közben is használjuk, nem fog idő előtt becsukódni, ellapozódni. A receptek a fogások sorrendjében következnek, kezdve a mezevel az édességekig bezáróan, színes csíkokkal is megjelölve, ami végigfutva az oldalon a papír élén is megjelenik, megkönnyítve ezzel a keresést (természetesen a hagyományos regisztert is használhatjuk erre a célra).

A Balkán konyháját kevéssé ismerem, ismereteim leginkább a görög és török konyhára korlátozódnak. Most azonban ezek mellett bepillantást nyerhettem a szerb, horvát, bosnyák és bolgár ízekbe is. Kívülállóként nekem különbségek helyett inkább az azonosságok tűntek fel, alapanyagokban és elkészítési módokban is. A Balkán-félsziget történelmét elnézve ez egyáltalán nem meglepő.

Aki kíváncsi arra, hogy milyen étel a banyica, a proja, a kavurma, a tulumba vagy akár a kadaif, megtudhatja e könyvből! Ezek mellett még sok érdekességről olvashatunk, például a titokzatos zelje növényről is, (ami igen felkeltette az érdeklődésemet) de kiderül, hogy miért sütik a nyulat kaptafában vagy mitől ájult el az imám.

Kipróbálásra egy édességet választottam, a Rozsata pudingot. Ezt a pudingot hagyományosan a dalmát esküvőkön szolgálták fel az ifjú párnak.




Hozzávalók
  • 6 tojás
  • 6 + 6 evőkanál cukor
  • 6 dl tej
  • 1 citrom reszelt héja
  • 2 evőkanál rum
A hozzávalókat 6 evőkanál cukor kivételével összekevertem. A maradék 6 evőkanál cukorból karamellt készítettem: kis edényben barnulásig olvasztottam a cukrot. A karamellt egy fém pie formába (eredetileg egy lapos, hullámos szélű cseréptálba kellene) csorgattam és ráöntöttem a tojásos keveréket. A formát vízzel töltött tepsibe tettem, úgy, hogy a víz a forma magasságának a feléig ért (így nem nem fröcskölt a víz a pudingba) és 180 fokra előmelegített sütőben 50-60 percig, a puding megszilárdulásáig sütöttem. Teljes lehűtése után kiborítottam a formából.

10 megjegyzés:

Ági, aki főz írta...

Semmi kritikai észrevétel?

Palócprovence írta...

A kritika lehet pozitív is! :) Meg nem tudtam mibe belekötni...
Negatívumként talán annyit, olvastam volna még tovább is.

Messzenéző Minyon írta...

Nekem ebben a műfajban (irodalom és fakanál együtt) a kedvencem Az ínyesmester szakácskönyve.

Palócprovence írta...

Megértelek! :)

Gyöngyi írta...

A tulumba, és a prója a honlapomon is megtalálható:)Milyen jó, hogy van kint élő barátnője az embernek, így első kézből kapja ezeket a recepteket:)

szepyke írta...

Gratulálok Áginak, és gratulálok Neked is, hogy egy ilyen van a birtokodban! És ez az édesség... Ki fogom szerintem próbálni!

Lesz még belőle másik recept is?

Palócprovence írta...

Gyöngyi, így könnyű! :)

Palócprovence írta...

Szepyke, szerintem is jó nekem! :)
És tervezem.

Névtelen írta...

Nagyon jó könyv lehet! A leírás is jól sikerült. Örülnék, ha több recept lenne a könyvből. Üdv, Betti

Palócprovence írta...

Betti, köszi! :) Szerintem is jó könyv! Még biztosan készül belőle ez-az...