Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2010. 01. 27.

Vaníliamártás



A klasszikus vaníliamártás nem tartalmaz lisztet, sem egyéb sűrítőanyagot, csak a tojássárgája sűríti be. Általában lehűtve tálaljuk, de előfordul, hogy melegen vagy langyosan fogyasztjuk. Ennek megfelelően adagoljuk hozzá a tejet készítése során. A melegen tálalt mártásba kevesebb tej kerül, így nem lesz folyós, a hidegbe tehetünk több tejet, mert a hűlése közben besűrűsödik. Természetesen a cukor mennyisége is igazodik ehhez: kevesebb tej = kevesebb cukor.




Hozzávalók
  • 4 vagy 5 dl tej
  • 6 tojássárgája
  • 10 vagy 12 dkg cukor
  • 1 rúd vanília kikapart magjai vagy helyette vaníliakivonat
A hozzávalókat jól elkeverem és takaréklángon kevergetve besűrítem. Amennyiben hidegen tálalom, hűlése közben néhányszor megkeverem, nehogy megbőrösödjön a teteje (nem szoktam rá folpackot teríteni).


10 megjegyzés:

Messzenéző Minyon írta...

Ez lényegében a madártej teje, nem? Tényleg, de rég csináltam már madártejet!

Andi írta...

Csodaszép színe van. Mentettem a receptet!Köszi

Tündi Daika írta...

Ezt még vaniliasodó-nak is nevezik. Főleg Angliában használják (custard) mindenféle sütemény mellé. Nagyon finom, a mi konyhánkon is gyakran elkészitjuk.

Palócprovence írta...

Minyon, a madártejnél sűrűbb, de lényegében ugyanúgy készül.

Palócprovence írta...

Andi, :)

Palócprovence írta...

Tündi Daika, igen, hívják sodónak vagy szósznak is

szepyke írta...

Érzem az illatát...:)

Ildifolt írta...

Drága Palócprovence!
Valami egészen máshoz szólok most hozzá. Nálad találtam anno... egy műzliszelet receptet, ami nálunk azóta - utólagos engedelmeddel - "állandó süteménnyé" lépett elő. Hozzávalók mindig vannak itthon, és nagyszerű "csak úgy bekapnék valamit" desszert. Dolgozóba is ezt viszem, reggeli helyett, a lányom is mindig igényli, ha itthon van. Hálás vagyok érte, hogy közzétetted. Köszönöm.

Palócprovence írta...

Nagyon örülök, hogy elnyerte a tetszéseteket! :)) Egyébként nálunk is nagy kedvenc...

Palócprovence írta...

Szepyke, :))