Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2010. 01. 08.

Zila teszt 1.

Ahogy arról már beszámoltam, beválogattak a Zila tortaformák tesztcsapatába. Zila László mestercukrász szabadalmaztatott szilikonformái lehetővé teszik, hogy folyékony töltelékű süteményeket készítsünk.

„Sokat foglalkoztam a gondolattal, hogyan lehetne olyan süteményt készíteni, mely hasonlatos a bon-bonhoz, illetve a tányérdesszerthez. Mindkettőre jellemző, hogy folyékony öntettel készülnek”. (Zila László)

Ezekkel a szilikonformákkal készíthetünk sós vagy édes piskótákat, felfújtakat, tortákat, tányérdesszerteket, parfékat, pástétomokat, stb, mivel speciális összetételüknek köszönhetően -50 és +260 fok között használhatóak. Kialakításuk miatt minden szelet egyforma méretű lesz és mindegyikben azonos mennyiségű töltelék kerülhet.


Kép: innen

"A Zila Tortaforma tesztelés célja,
hogy a világújdonságnak számító formák otthoni használatát tesztelje, hasznos eljárások, alkalmazási tippekés tanácsok fogalmazódjanak meg, valamint új receptek szülessenek, mindezek segítségével az új technológiát közelebb hozza a háztartásokhoz, segítséget nyújtson az elkövetkező időkben az új felhasználóknak, hogy ők is sikerrel használják a formákat és a technológiát.
A tesztelés:
A tesztelés során minden pályázó 3 készítményt készít el a kapott Zila Tortaformák segítségével: (sorrendben)

  • Egy készítményt sütési eljárással (határidő:2010 jan. 15.)
  • Egy készítményt fagyasztási / hidegen töltési eljárással (határidő:2010 jan.15.)
  • Szabadon választott készítményt (határidő: 2010 jan. 31.)
Határidők:
- a pályázók kérésére és a zsúfolt ünnepi teendők miatt a Tesztcsapat tagjai lehetőséget kapnak, hogy a teszt első két fázisát akár egyidejűleg elvégezzék, de legkésőbb 2010 jan. 15-ig!

- a szabadon választott sütemény elkészítésének határideje továbbra is 2010 jan.31.
A tesztelés gyakorlati feladatai

  • A tesztelésre átadott formák használata a megfelelő (sütési fagyasztás-hidegen töltési) eljárással
  • Az e-mailben küldött teszt-űrlap értelemszerű kitöltése
  • Az elkészített sütemény/készítmény pontos receptje
  • Fotók az elkészített termékekről (egyben, tányéron tálalva, esetleg fázisképek is)
  • További tapasztalatok, tanácsok, ötletek
Szabadon választott sütemény (határidő: 2010 jan. 31.)
A tesztelés során szerzett tapasztalatokat ekkor lehet igazán kamatoztatni! A legjobb remekművek külön díjazásra kerülnek.
A szakmai zsűri kilátásba helyezi, hogy a legjobb készítményeket –előre egyeztetett időpontban bekéri- hogy élőben is megvizsgálhassa,megkóstolhassa. A tervek szerint a Zsűri tiszteletbeli tagja Pataki János a Magyar Cukrásziparosok Ipartestületének Elnöke és a Cukrászok Világszövetségének Elnöke. Tervezett időpont 2010 február.
A Szakmai zsűri a legjobb munkák kiválasztásakor a tesztelés alkalmával nyújtott teljesítményt is figyelembe veszi.
Szakmai elvárások a teljes tesztelés során:
  • kreativitás
  • esztétika díszítésben és tálalásban
  • látványos és jó minőségű fotók
  • Mesterséges adalékok és színezékek mérsékelt alkalmazása (vagy egyáltalán nem)
  • Egészséges, természetes alapanyagok használata"


Talán mondanom sem kell, alig vártam, hogy kipróbáljam az általam választott 12 szeletes formát. Túlzás lenne azonban azt állítanom, hogy szerelem volt első próbára. A próbasütésre választott már jól bevált és többféle sütőformában kipróbált zabpehelylisztes tésztám most nem működött. Az elmúlt 25 évben ez volt az első süteményem ami a kukában végezte...
Második nekifutásra igyekeztem a biztosra menni és egy egyszerű vajas piskótát választottam némi mogyoróval és gyümölcsökkel, még mindig egy kicsit karácsonyi hangulattal.




Hozzávalók
a tésztához:

  • 10 dkg vaj
  • 25 dkg cukor
  • 3 tojás
  • 25 dkg liszt
  • 1 csomag sütőpor
  • 1 dl tej
a krémhez:
  • 2 dl tejszín
  • 4 evőkanál nutella
  • 3 dkg kandírozott narancshéj
  • 3 dkg kandírozott citromhéj
  • 4 dkg étcsokoládé (70 %-os)
az oldalára:
  • kevés nutella
  • durvára darált mogyoró (esetleg dió)
a tetejére:
  • tejszínhab
  • 2 narancs
  • 3 kiwi
A tojásfehérjéket habbá vertem. A vajat a cukorral, majd a tojássárgákkal kikevertem, felváltva apránként belekevertem a sütőporral elkevert lisztet és a tejet. Végül óvatosan beleforgattam a habot is.

A leválasztóspray-vel alaposan befújtam a szilikonformát

és a kivett sütőrácsra tettem. Mivel a forma két részből áll, célszerű vagy sütőrácson vagy sütőlapon betölteni, különben pórul járhatunk áthelyezésekor. A masszát a formába simítottam, ütögetéssel tömörítettem, majd előmelegített légkeveréses sütőben, 180 fokon 25 perc alatt megsütöttem a piskótát. Rögtön deszkára fordítottam és eltávolítottam a szilikonformát a tetejéről.


A fémkarikát kicsit meglazítottam és azt is leemeltem.


A piskóta oldalát vékonyan lekentem nutellával és beszórtam a mogyoróval. A tejszínt laza habbá vertem, beleforgattam a lágy nutellát, a héjakat és a felaprított csokoládét. Beleügyeskedtem a tölteléket a tésztába, ez nem volt egyszerű, jobb lett volna egy teljesen homogén és/vagy folyékony töltelék.



A szeleteket a jelölések mentén felvágtam és csak ezt követően díszítettem a torta tetejét.


A szeleteken kívülről nem látszik a töltelék



csak a fogyasztása során


16 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az arányokkal mennyire voltál elégedett? A képek alapján nekem úgy tűnik, elég sok a tészta, és relatíve kevés hely marad a tölteléknek.
Zsanett

Névtelen írta...

Szerintem itt sem több a tészta, mint a hagyományos tortánál. A legelső fotón (ami az üres formákat ábrázolja) jól lehet látni a töltelék helyét - ami ott felfelé dudorodik.

jociandi írta...

Nem sok értelmét látom ennek a formának. Felszeletelve egy torta sokkal szebb, ha látni a krémcsíkokat, és alá/köré van öntve valami nyalánkság, ha kell hozzá.
A tortád viszont nagyon szép.

jociandi írta...

Kiegészíteném az előzőeket, max. valami zselatinos/kocsonyás hideg előételhez tudom elképzelni, ott látványos lenne a "lebegő" töltelék. Bár én nemigen eszek ilyesmit.

Névtelen írta...

Úgy értettem, hogy egy vízszintes rétegekből álló tortánál elméletileg minden falat azonos arányban tartalmaz tésztát és krémet, itt viszont úgy tűnik, hogy bizonyos falatokra szinte csak tészta jut. Piskóta jellegű tészták esetében én ezt száraznak képzelem.
Gondolom, ez a kapszulás technológiával készülő joghurtos tortáiknak lenne egy tésztás változata. Kíváncsi vagyok a további tapasztalatokra, bár egyenlőre azt gondolom, inkább érdekes, mint jó.
Zsanett

Névtelen írta...

Nem csak tortaforma van ebben a sorozatban, hanem kocka alakú is (már bánom, hogy nem azt választottam). Torta esetében inkább csak akkor praktikus, ha folyékony töltelékkel akarjuk tölteni - bár én mindig az egyszerű megoldások híve vagyok. És köszi! :)

Névtelen írta...

Zsanett, száraznak nem volt száraz, főleg a sok gyümölccsel a tetején. Azonban nekem egy kicsit macerásnak tűnt az elkészítése, bár ez nem mérvadó, mert én még a hagyományos sütiket is muffintepsiben sütöm...

Reni írta...

igazából én nem szerettem meg ezt a formát :( és én is bánom, hogy nem a kockásat választottam... meg kéne csinálni a fagyasztásos eljárást is, de kedvem nem sok van hozzá...

Névtelen írta...

Még én is halogatom a témát, az éjjel már ezzel álmodtam. Ez már a vég! :D

Gyöngyi írta...

Láttam ennek az új szabadalomnak a leírását, a honlapjukat, nagyon tetszik! A tortád kívülről csodás, ám felvágva valahogy nagyon folyós lett, legalábbis nekem. Kíváncsi leszek a további receptekre!
Szép hétvégét kívánok!

szepyke írta...

Hu, kicsit örülök, hogy nem neveztem, mert féltem, hogy lesz vele azért gond.
Álljunk úgy hozzá, hogy minden jó, ha a vége jó, az pedig tökéletes lett!

mandy tarragon írta...

A torta szép, de ez a forma elég érdekes... Viszont köszi, hogy fényképeztél "üres" piskótát is, legalább már látom, hogy mi benne az újítás :)

Palócprovence írta...

Gyöngyi, ez volt a cél - hogy folyós legyen. Ez a forma lényege, hogy lehet bele folyékony tölteléket tenni.

Palócprovence írta...

Szepyke, messze nem érzem tökéletesnek, de azért köszi! :)

Palócprovence írta...

Mandy, köszi! Talán így üres piskótaként jobban érzékelhető a forma. Akár minden egyes helyre különböző tölteléket tehetünk, mindenki ízlésének megfelelően.

Cukroskata írta...

Nagyon szép lett a tortád. Nekem tetszik ez a forma, meg a koca alakú is :-)