Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2010. 01. 10.

Leveles tepertős pogácsa

A mai napig Lajos Mari receptje alapján készítem a tepertős pogácsát, aminek egyébként számtalan variációja van. Titka a jó minőségű töpörtyű, ami kellemes mellékterméke a zsírolvasztásnak.


Hozzávalók
  • 50 dkg sima liszt
  • 30 g élesztő vagy ennek megfelelő szárított
  • 1 tojás
  • 3 dl kefir vagy joghurt
  • 30 dkg tepertő
  • bors
a tetejére
  • 1 tojás
A töpörtyű kivételével a hozzávalókból közepesen kemény tésztát gyúrok (a tésztába is teszek sót!), majd letakarva 30 percig pihentetem. Amíg pihen, addig ledarálom a töpörtyűt (legegyszerűbb botmixerrel), jócskán sózom és borsozom. Téglalap alakúra nyújtom a tésztát, megkenem a töpörtyűs kencével és következhet a hajtogatás. A jobboldali 1/3-át ráhajtom a megkent tésztára, majd a baloldali 1/3-át is. Az így kapott hosszú tésztacsík alsó 1/3-át felhajtom, erre ráhajtom a felső 1/3-át is. A hajtogatás sorrendje tulajdonképpen mindegy, az a fontos, hogy mindig ugyanolyan sorrendben történjen, különben nem lesz leveles a tészta! Ismét 30 percig pihentetem a tésztát és utána következik a hajtogatás - összesen négyszer. Így leírva macerásnak tűnik, de nem az, inkább időigényes a várakozás miatt.

Végül két ujjnyi vastagra nyújtom a tésztát, egy éles késsel berácsozom a tetejét és egy közepes méretű pogácsaszaggatóval kiszúrom a pogácsákat.


A tésztahulladékot nem érdemes összegyúrni és újra kinyújtani, mert ez már nem lesz leveles. Inkább csak gabalyítsuk össze egy kicsit pogácsaméretűre. Sütőlapra sorakoztatom a pogácsákat és az elhabart tojással lekenem a tetejüket. Előmelegített sütőben 200-220 fokon pirosra sütöm őket.


Frissen, még langyosan az igazi, de én hidegen is szeretem.

13 megjegyzés:

Andi írta...

Jaj de guszta, de bele harapnék. Imádom!

Annamarie írta...

A férjem itt ül pont mellettem, mikor olvasom. Meg is rendelte a következő hétvégére :-)) Köszi a receptet!

jókaja írta...

Nagy igazságod van a kellemes melléktermékkel. Nálam például sose jut el a pogácsáig, elfogy töpörtyűként. :-)
Pedig ez rendkívül vonzóra sikerült.

Palócprovence írta...

Andi, köszi! Szívesen megkínálnálak/ kínáltalak volna. :)

Palócprovence írta...

Annamarie, azért remélem nem haragszol! :))

Palócprovence írta...

Jókaja, :), köszi!

Kósa Márta írta...

Egyszer kóstoltam Marosvásárhelyen "született" cukros tepertős pogácsát, fantasztikus volt, amúgy számomra a sima tepertős nem izgalmas.

Névtelen írta...

Isteni lehet ez a pogácsa!! És elhatároztam, hogy zsírt is készítek otthon - köszönöm! :)
Egy kérdés: a pogácsánál az élesztő vajon sütőporral is helyettesíthető és ha igen, 1 csomag elég a kiváltására?
Köszönöm, Ildikó

Palócprovence írta...

Mivel ez egy kelt tészta, így nem lehet helyettesíteni az élesztőt sütőporral. Pontosabban lehet, de nem érdemes...

Gyöngyi írta...

Istenien néz ki, receptet mentettem! Örülök, hogy rátaláltam, már régóta vadásztam utána!

Palócprovence írta...

És ami a lényeg, finom is! :)

m.k. írta...

kipróbáltam, s a Palócprovence blogra való hivatkozással közzétettem a most indított blogomon
vajdasaginoiezmegaz.blogspot.com

Palócprovence írta...

Örülök, hogy ízlett a párodnak! :)