Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 03. 24.

Habsipkás citromos lepény

Étteremalakítás...

A naptárra kellett néznem, hogy elhiggyem, tényleg március vége van. Az ablakon kipillantva kint November tombol, süvítve tekergeti a fákat, vízszintes irányba kényszerítve a havas esőt. Egyedül a konyhaasztalon pihenő citromtorta illata idézi a napsugarakat.


A recept Chuck Williams és Joanne Weir Évszakok konyhája című gyönyörű könyvéből származik.

Hozzávalók

Az omlós tésztához:
  • 25 dkg finom liszt
  • 20 dkg vaj
  • 1,5 evőkanál cukor
  • csipetnyi só
  • 1-2 evőkanál víz
A töltelékhez:
  • 4 tojássárgája
  • 10 dkg cukor
  • 2 citrom leve és héja
  • 5 dkg darált mandula
  • 3 evőkanál olvasztott vaj
A tojáshabhoz:
  • 3 tojásfehérje
  • 20 dkg cukor
  • 1 kávéskanál vaníliakivonat
Először elkészítettem az omlós tésztát - legegyszerűbb robotgéppel - és 30 percre betettem a hűtőbe. A lehűlt tésztával kibéleltem egy alacsony sütőformát és ismét hűtöttem fél órát. A tészta tetejére sütőpapírt helyeztem, arra kerültek a nehezékként szolgáló agyaggolyócskák (agyaggolyócska helyett használhatunk például szárazbabot is), ami nem engedte a tészta felpúposodását sütés közben - ezt hívjuk vaksütésnek.


200 fokra előmelegített sütőben 15 percig sütöttem az így előkészített lepényalapot, majd a nehezék nélkül még további 15 percig 180 fokon, amíg halvány aranyszínűvé vált.

Közben elkészítettem a tölteléket. A tojássárgákat fehéredésig kevertem a cukorral, belekevertem a citromok levét és reszelt héját, a héj nélküli (esetleg enyhén meg is piríthatjuk) darált mandulát, valamint az olvasztott vajat. A megsült tésztába öntöttem és visszatoltam a sütőbe 20-25 percre. Tűpróba után rácson hűtöttem ki.

Amíg hűlt, a sütő hőmérsékletét 220 fokra állítottam és elkészítettem a tojáshabot. A habot elterítettem a kihűlt lepény tetején, nem túl egyenletesen.


További 6-7 percig sütöttem, hogy a hab aranybarnára süljön.


A hűtőben 1 óra alatt megszilárdul, utána tálalható.

17 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Tudod, én mindig kerülöm a sok tojást, de persze hogy nem mondanék nemet, ha ebből kínálnál egy szelettel! Mi az hogy! Sőt, kérnék még egyet...gyönyörű... és éhes is vagyok...

ManóAnyó írta...

Ez valami fantasztikusan jól néz ki! Én is kérek egy szeletet!

trinity írta...

Hú, de szép lett azzal a habbal a tetején!!!

duende írta...

Ó, anyámmmm de jól néz kiii!! :))

Kérdés:
A tojáshabot csak felverted, vagy gőz fölött csináltad?

Garffyka írta...

Palócprovence, szeretném felhívni a figyelmed, hogy a genfi és egyéb nemzetközi egyezmények értelmében ártatlan gasztro-látogatók ilyen ínycsiklandó receptekkel és roppant mutatós süteményekkel történő kínzása szigorúan tilos! :-)))

Palócprovence írta...

Napmátka, tudom, hogy kerülöd a tojást, de ha egyszer majd kivételt teszel ezt érdemes lesz kipróbálnod.

Palócprovence írta...

Köszönöm, Lányok! :))

Palócprovence írta...

Duende, csak simán felvertem és kész. Mivel még néhány percig a sütőbe kerül, ezért nem esik össze a hab még másnap sem - már amennyiben marad másnapra :)

Palócprovence írta...

Garffyka, :DDD

Nadine írta...

Istenem!:) Egy napra kiteszem a lábam, és máris ilyen merénylet készül ellenem... Citromtorta, milyen szép! Én nagyon bénán sütök (ezért nem is nagyon teszem), azt hiszem, a galaxisban egyedül én vagyok képes arra, hogy a tűpróbával ellenőrzött bármilyen sütim alja német brikett, a belseje zöldesen nyers legyen...

Palócprovence írta...

:)) Talán a sütőben van a hiba, nem Benned!

Unknown írta...

Kedves Palocprovence!
Igazan kedvet kaptam megcsinalni ezt a finomsagot. Ezert ket dologra rakerdeznek: mit ellenorzol a tuprobaval, akkor jo, ha a krem nem ragad ra a ture? Es hogy ugye azert meg kell varni, hogy kihuljon a suti mielott betesszuk a sutobe?
Koszi elore is!

Unknown írta...

Vagyis a hutobe, nem a sutobe...

Palócprovence írta...

A tűpróbánál a habot nézem meg, hiszen a krém majd csak a hűtőben szilárdul meg. Kihűtöm és utána teszem a hűtőbe.:)

Palócprovence írta...

A tűpróbánál a habot nézem meg, hiszen a krém majd csak a hűtőben szilárdul meg. Kihűtöm és utána teszem a hűtőbe.:)

Unknown írta...

Ahan, ertem. Meg sose dolgoztam tojashabbal ilyen ertelemben, eddig nem is nagyon szerettem, dehat mit tesz az emberrel egy terhesseg, ugye...
Jovo heten megcsinalom bizisten, a citromokat mar meg is vettem hozza!

Palócprovence írta...

Gratulálok! :)) A sütihez pedig sok sikert!