Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 03. 31.

Katalán banán

Étteremalakítás...
A banánnal nem vagyunk valami nagy barátok - nem tudom az okát. Kedvező élettani hatását azonban én sem vitatom.
Ezeket tudhatjuk meg róla, innen:
"Egy átlagos méretű banán 2 g fehérjét, 4 g rostot, 0,4 g zsírt, 16 g szénhidrátot, 682 mg káliumot, 78 mg magnéziumot és 140 mg kálciumot tartalmaz; energiatartalma 140 kcal.
  • Úgynevezett lúgtöbblettel rendelkezik, így hozzájárul a szervezet sav-bázis háztartásának egyensúlyban tartásához.
  • A banánban található magnézium és kálium jó hatással van a vérnyomásra - bár fontos megjegyezni, hogy nem helyettesítheti a szükséges gyógyszereket!
  • A szédülés gyakran a B6-vitamin hiányának következménye. A banán ebben az esetben is segítségünkre lehet. Sőt, ugyanezért a cserepes ajkakra, a fáradtságra és a hajhullásra is gyógyírként szolgálhat.
  • Számos olyan tápanyagot tartalmaz, amely az egészséges, nyugodt és mély alváshoz szükséges: a banánban lévő triptofán nevű aminosav elősegíti az elalvást, a tirozin nevű aminosav pedig a mély, zavartalan alvást. Még hatásosabb a banán és a tej összekeverése, mivel a tej is tartalmaz nyugtatóanyagokat. A dolog nyitja: a szervezet a triptofánból melatonin nevű alváshormont termel.
  • Verejtékezéssel sok magnéziumot veszítünk, az izomgörcsök elkerülése érdekében minél gyorsabban vissza kell állítani a szervezet normális magnéziumszintjét. A banán jelentős mennyiségű magnéziumot tartalmaz!
  • Aktív sporttevékenység közben felgyorsul a szívverés. A banánban található kálium a szív védelmére is szolgál. Sportolás előtt hajtsunk fel egy könnyű banánturmixot!
  • Klasszikus stresszűző gyümölcs. Értékes növényi pigmenttel látja el a szervezetünket, ami nyugtató hatásával segít elkerülni a stresszt.
  • A banánt öregedést lassító gyümölcsnek is tartják. A-, C- és E- vitamin tartalmával fiatalon tartja a sejteket. Ezenkívül a benne található nyomelemek és ásványi anyagok is lassítják az öregedést.
  • Segít a nőknek a menstruáció előtti szindróma - felpuffadás, mellérzékenység, fejfájás, fáradtság, ingerlékenység, depresszió - enyhítésében is. Magnézium-, kálium- és kalciumtartalma révén a banán természetes "gyógyszerként" működik. A B6-vitamin és a cink szintén hozzájárul a kellemetlen tünetek enyhítéséhez."
Ennyi jótékony hatásnak nehéz ellenállni, tehát fogyasszunk bátran banánt (szénhidrátkerülőkre természetesen ez nem vonatkozik). Plátanos a la catalana azaz katalán banán formájában én is szívesen megeszem.


Hozzávalók
  • 6 banán
  • 2 evőkanál cukor
  • 1/2 dl konyak
  • csipetnyi őrölt fahéj
  • 5 dkg mandulapehely vagy mogyoró
  • pici vaj
A banánokat meghámozom, karikára vágom és tálba teszem. Hozzáadom a cukrot, a fahéjat és a konyakot, majd átforgatom. Hagyom 1 órát pihenni, kivajazott tűzálló tálba teszem és megszórom a mandulapehellyel. Előmelegített sütőben 10-15 percig sütöm.

16 megjegyzés:

duende írta...

Isteni!! :)
Én imádom a banánt. Mindig van itthon, most is épp egy banános desszerten töröm a fejem... :))
Egyet gondoltunk!

Névtelen írta...

Annyit hadd tegyek hozzá kiegészítésként, hogy a leírtak nem arra a banánra vonatkoznak, amit mi szép "éretten", sárgán, egy-két barna pöttyel veszünk a zöldségesnél. Ugyanis ez csak nálunk jelenti a "normális" banánt. A banán valójában már akkor is érett, amikor tökzöld, ilyenkor akár diétázók is fogyaszthatják, mert sokkal alacsonyabb a cukortartalma. És ha szabad ilyet leírni, akármilyen emésztési problémája van az embernek - nem tud, vagy épp ellenkezőleg nagyon tud távozni a táplálék a testből - ez a bizonyos zöld banán mindkettőt megoldja. Na, most aztán jól megmondtam a magamét.
Amúgy Nadine vagyok, de itt valami megőrült, kérem szépen.

Garffyka írta...

Banán banánnal, sütibe, magában, gyümölcssalátába ... és ezentúl katalán banánként is :-)

Palócprovence írta...

Duende, úgy látszik :) Sajna, most egyébként sem túl bő felénk a gyümölcsválaszték.

Palócprovence írta...

Köszi a kiegészítést Nadine! Tényleg nem akarok kötözködni, de amit írtál, az inkább a főzőbanán fajtákra igaz egy az egyben. Ezeknek a keményítőtartalma magasabb a cukortartalomnál, bár aki kerüli a szénhidrátokat, annak t... mindegy, mindkettő szénhidrát.

Palócprovence írta...

Garffyka, meg turmixban, likőrben, lekvárban...:)

trinity írta...

Én is banánt banánnal-télen-nyáron-mindig!Meg eperrel:)))
Ez nagyon jó kis recept, mentem:)))

napmátka írta...

Nálunk sem elsődleges gyümölcs a banán, de gyakran van itthon (télen.)
Nagyon ínycsiklandó a desszert, imádjuk a gyümölcsös édességeket, mentettem is!

Palócprovence írta...

Örülök! :)

Renata írta...

Szeretem, de csakis magában!
Max. gyümölcstorta tetejére, de akkor is nyers marad ugye.

Nadine írta...

Nem vagyok banánszakértő, Hargitay György szakácskönyvében olvastam erről, ebben a könyvben elsősorban a különböző táplálékfajták egészségre kifejtett hatásával foglalkozik. A banánról ódákat zengett, de csak zöld formában.

Palócprovence írta...

Hát, sajna én sem vagyok banánszakértő, csak még emlékszem néhány dologra az "oskolából" :)

Nadine írta...

Én még azt a kifejezést sem hallottam eddig - csak Tőled -, hogy főzőbanán. Ez persze, nem a Te tudományodat kisebbíti:)))

Palócprovence írta...

:)) A banánnak több száz termesztett fajtája van. Ezek között szép számmal vannak az ún. főzőbanánok. Ezeknek magasabb a keményítőtartalma, nyersen nem is fogyasztható és azt a szerepet tölti be, mint nálunk a krumpli.

Palócprovence írta...

Még akartam írni, de a rendszer másként gondolta... Szóval, vannak olyan fajták, amikből lisztet is őrölnek. Ezért van az, hogy a banán a 4. legfontosabb és leggyakoribb élelmiszer a világon. A rostbanánból kötelet, zsákvásznat készítenek. És vannak fajták, amiket kimondottan állatok takarmányozására használnak. Röviden ennyi erről a lágyszárú növényről. :)

Nadine írta...

Hű...:)