Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 06. 02.

Joghurtsajt

Joghurtból nem csak remek tzatziki vagy krémsajt készíthető, de némi időráfordítással akár szeletelhető sajt is.


Bár mindegyik elkészíthető bolti joghurtból is, de nem érdemes (különösen a sajtot). A legjobb, ha mi magunk készítjük el a joghurtot is tehenet látott igazi tejből. Ez egyáltalán nem bonyolult dolog, egyszerű módját A négy alapíz szakácskönyve - Savanyú (1987) című kötetéből tanultam még nagyon régen.

Hozzávalók
  • 2 liter tej
  • 2 evőkanál joghurt
  • 1 kiskanál cukor
2 liter tejet (kevesebből nem érdemes nekiállni) felforralok és kézmelegre hűtök. A joghurtot elkeverem a cukorral és belekeverem a még langyos tejbe (legegyszerűbb botmixerrel). A következő 6 órán keresztül kb. 45 fokon tartom a sütőben. (Télen a cserépkályha tetejére kerülhet vagy nyáron a tűző napra.) A lényeg a megfelelő hőmérsékletű meleg. Emlékszem a 80-as években nagy divat volt a joghurtkészítő masina, szerintem, még ma is lehet kapni, de e nélkül is remek joghurt készíthető.

A kész joghurtot lecsepegtetem. A krémsajthoz egy nap is elég, de a sajthoz legalább 2 nap kell. A már formálható masszát ízesítem és jó nedvszívó konyharuhába bugyolálom. Két vágódeszka közé teszem és súlyokat teszek rá (konzervdoboz, stb). Így pihentetem egy ideig, szükség szerint száraz konyharuhába csavarva, hogy teljesen kiszívja a felesleges nedvességet. Mindeközben a hűtőben tartom.

Az ízesítés tetszőleges, most sót, 1 gerezd reszelt fokhagymát, néhány felaprított aszalt paradicsomot és némi vágott snidlinget tettem bele.

8 megjegyzés:

Katuska írta...

Nagyszerű!

Annamarie írta...

Hát ez valami fenségesen néz ki! Már el is küldtem a férjemet tejért meg joghurtért, ki fogom próbálni! Köszönöm az ötletet!

trinity írta...

Az az aszaltparadicsom valósággal mosolyog a sajtban-gyönyörű!!!

erős ildikó írta...

Nagyon szeretem az ilyen otthoni, joghurtos sajtokat, bár én eddig mindig csak kész joghurtból készítettem. Valamikor majd a joghurtkészítést is kipróbálom.
Aszalt paradicsomot még nem jutott eszembe beletenni, de nagyon jó ötletnek tartom!

Palócprovence írta...

Köszönöm, Lányok! :))

Nadine írta...

Nekem van joghurtkészítő gépem is, de igazi tejhez nem lehet jutni felénk. Mindenesetre a 1,5 százalékos tejből is finom joghurt lesz. Vajon ezzel is érdemes megpróbálni ezt a sajtot?

Palócprovence írta...

Hááát...nagyon sovánka lesz, az már biztos (és kevés).

Névtelen írta...

Én duplafalu tejforralóban készitem a joghurtot: Kb 1,5 l. min.2,8 % friss tej(lehet dobozos is de nem tartos tej!)felmelegitem kb 40 C fokra( ujj próba ) és egy Bakonyi joghurtot keverek bele,lefedem és néhány óra alatt kész van. Nagyon finom, a családom is kedveli. Pl. friss eperrel turmixolva isteni, bármivel lehet ízesiteni, és tudom mi van benne... Gyümölcsjoghurtót nem veszek soha...
Sziasztok, Mónika