Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 06. 01.

Pünkösdi étrend a palócoknál

Pünkösd neve a görög pentekosztész (ötvenedik) szóból származik, mivel ez az ünnep a húsvétot követő ötvenedik napon kezdődik. Ezért Pünkösd a Húsvét függvényében mozgó ünnep (május 10. és június 13. között).


A jeles napok közül Pünkösdhöz nem fűződött különleges étel vagy étkezési alkalom, a paraszti étkezési rendben közönséges vasárnapként szerepelt. Ekkor már "dologidő" volt, fogytán volt a hús, a gabona, ezért a húst már a nagy munkákhoz, az aratáshoz, csépléshez tartalékolták. A mondás is erre utal: "Karácsonykor kalácsot, húsvétkor kenyeret, pünkösdkor, ahogy lehet."

Forrás: Néprajzi Lexikon
Cs. Schwalm Edit: A palócok táplálkozása ünnepeken és hétköznapokon

2 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Nagyon szeretem ezeket az írásaidat is! A mondást nem ismertem, de megjegyzem...

Palócprovence írta...

Örülök neki! :))